افغانستان

وزیر خارجه امریکا: هیچ جناحی علاقه‌مندی به آغاز دوباره جنگ داخلی در افغانستان ندارد

وزیر خارجه امریکا هرچند جنگ داخلی را یکی از سناریوهای محتمل پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌داند، اما تأکید می‌کند که هیچ جناحی علاقه‌مند شروع یک جنگ داخلی دیگر در این کشور نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که متن آن از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شده است، این موضوع را مطرح کرده است.

او گفته است که مردم افغانستان جنگ داخلی را شروع نمی‌کنند و در نهایت دولت افغانستان و طالبان نیز اقدام به چنین کاری نخواهند کرد. بلینکن تأکید کرده است که همسایه‌گان افغانستان نیز چنین علاقه‌مندی را ندارند.

وزیر امور خارجه امریکا از جانب دیگر تصریح کرده است که همسایه‌گان افغانستان و کشورهای منطقه که در ۲۰ سال گذشته برخلاف امریکا و ناتو، از درگیری‌ها دور بوده‌اند، باید از نفوذ خود برای حل مساله افغانستان کار بگیرند.

آنتونی بلینکن می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای قطع مناسبات و حمایت امریکا از افغانستان نخواهد بود.

به گفته او، امریکا هم‌چنان به حمایت دیپلماتیک از دولت و مردم افغانستان ادامه می‌دهد و متعهد به فراهم‌سازی کمک‌های اقتصادی، توسعه‌ای، بشردوستانه و حمایت از نیروهای امنیتی افغان است.

به گفته او، بیش از ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جریان سال‌های حضور امریکا آموزش دیده‌اند و این نیروها اکنون برای تأمین امنیت مبارزه می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا هم‌چنین افزوده است که اکنون بازیگران بیش‌تری در مسایل مربوط به افغانستان فعال هستند و او امیدوار است که این روند به صورت مثبت به پیش برود، اما امریکا برای مقابله با هر سناریو آماده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا که به کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور فراخوانده شده بود، گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی، دو گزینه پیش روی افغانستان است. به باور او، این دو گزینه، تفاهم سیاسی و جنگ طولانی است. خلیل‌زاد می‌گوید که افغانستان باید از میان این دو گزینه یکی را انتخاب کند.

طبق آن‌چه اعلام شده است، نیروهای امریکایی و ناتو روند خروج شان از افغانستان را در اول ماه می آغاز می‌کنند و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتامبر سال جاری همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا