افغانستاناقتصاد

بانک مرکزی توزیع بانک‌نوت جدید را آغاز کرد.

شماری از باشنده‌گان شهر کابل شکایت می‌کنند که کمبود پول خرد در بازارها، آن‌ها را به درد سر گرفتار کرده‌ است. بانک مرکزی کشور می‌گوید که روند توزیع بانک‌نوت‌های جدید را در کابل و ولایت‌ها برای رفع این مشکل آغاز کرده است.

محمدعلی از باشنده‌گان شهر کابل می‌گوید که در روزهای پسین او بارها برای تبدیل کردن یک هزار افغانی به پول خرد، به چندین مرجع مراجعه کرده است، اما کسی حاضر نشده است به او «پول خرد» بدهد.

به گفته محمدعلی، شایع شده است که حتا در برخی از مراکز تبادله اسعار «یک هزار افغانی» به بیش از «یک هزار افغانی پول خرد» تبادله می‌شود.

بیش‌ترین گرفتاری را نیز راننده‌گان شهری دارند. شمس‌الرحمان که در شهر کابل راننده‌گی می‌کند، می‌گوید چند مورد اتفاق افتاده است که از «کرایه موتر مسافر» به دلیل نداشتن «پول میده» گذشته است.

برخی از باشنده‌گان کابل روایت می‌کنند که برای تبدیل کردن پول ناگزیر شده‌اند که بدون داشتن ضرورت «کریدت‌کارت موبایل» بخرند تا «پول میده» به دست آورند.

بانک مرکزی این مشکل را می‌پذیرد، اما می‌گوید که روند توزیع بانک‌نوت‌های جدید در کابل و ولایت‌ها آغاز شده است و همه‌روزه جریان دارد.

عصمت کوهسار، سخنگوی بانک مرکزی، می‌گوید که براساس قراردادی که با یک شرکت چاپ پول امضا شده است، حدود ۳۸۰ میلیون قطعه پول افغانی چاپ می‌شود که بخشی از آن به کشور رسیده و توزیع آن نیز آغاز شده است.

به گفته کوهسار، بانک مرکزی همه‌روزه بانک‌‌نوت‌های کهنه را جمع‌آوری و در بدلش بانک‌نوت جدید توزیع می‌کند. افزون بر این، کوهسار گفت که توزیع بانک‌نوت‌های جدید به بانک‌های تجارتی نیز جریان دارد.

سخنگوی بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که با توزیع بانک‌نوت‌های جدید، مشکل کمبود «پول خرد» در بازارهای کشور رفع شود.

بانک مرکزی قرارداد ۳۸۰ میلیون بانک‌نوت (۱۰ افغانی، ۲۰ افغانی، ۵۰ افغانی و ۱۰۰ افغانی) را با شرکت امنیتی چاپ پول پولند (PWPW) امضا کرده است.

سفارت پولند در هند در هفدهم دلو سال گذشته اعلام کرد که اولین دسته از بانک‌نوت‌های جدید افغانستان را تحویل داده است و دسته بعدی نیز تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی چاپ و تحویل داده خواهد شد.

گزارش: ۸am.af

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا