افغانستانخبر برتر

خلیل‌زاد: افغان‌ها بین انتخاب «توافق سیاسی» و «جنگ طولانی» قرار دارند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که خلاف دیگران، او درباره آینده افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی بد‌بین نیست.

خلیل‌زاد که روز «سه‌شنبه، ۷ ثور»، به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا امریکا گزارش می‌داد، تأکید کرده است که او شخصاً باور ندارد که دولت افغانستان به زودی سقوط کند و طالبان بر افغانستان مسلط شوند.

به باور خلیل‌زاد، افغان‌ها با دو انتخاب از میان «توافق سیاسی» و «جنگ طولانی» روبه‌رو هستند.

او ابراز امیدواری کرده است که دولت و طالبان دور هم جمع شوند و «توافق سیاسی» را انتخاب کنند؛ زیرا ادامه جنگ برای همه «بی‌معنا» است.

خلیل‌زاد می‌گوید که فرصت برای توافق و همکاری فراهم شده است، امریکا و جامعه جهانی از روند صلح حمایت می‌کنند.

یکی از نگرانی‌های جدی سناتوران امریکایی مساله دست‌آوردهای زنان، کودکان و اقلیت‌ها پس از خروج نیروهای امریکایی بوده است. سناتوران جمهوری خواه در این نشست از زلمی خلیل‌زاد خواسته‌اند که برنامه دولت را برای مقابله با احتمال حمله طالبان و رویدادهای وحشت‌ناک در افغانستان پس از خروج نیروها، توضیح دهد.

جیمز ای. ریش که عضو حزب جمهوری خواه است، گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن به حمله طالبان و سقوط دولت منجر شود.

با این حال، خلیل‌زاد تأکید کرده است که طالبان اگر شیوه مذاکره را انتخاب و صلح کنند و از یک گروه خشونت‌پرور به جنبش سیاسی تبدیل شوند، اعتبار بین‌المللی را به دست می‌آورند.

به گفته خلیل‌زاد، اگر طالبان مذاکره نکنند و به توافق نرسند، نه تنها با مخالفت دولت افغانستان روبه‌رو خواهد شد، بلکه امریکا، متحدان و شرکای منطقه‌ای امریکا با آن‌ها مخالفت خواهند کرد.

تحریم طالبان یکی از ابزار این مخالفت‌ها عنوان شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا