افغانستان

زلمی خلیلزاد کابل را ترک کرد.

سفارت امریکا در کابل در یک خبرنامه امروز «دوشنبه، ۲۳ حمل» اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده پس از چهار روز دیدار با رهبران افغان، کابل را ترک کرد.

خبرنامه می‌افزاید که آقای خلیل‌زاد در جریان دیدراش از کابل، دربارۀ آماده‌گی‌ها به نشست استانبول، با مقام‌های حکومتی، چهره‌های سیاسی و نماینده‌گان جوانان و زنان رایزنی کرد.

در ادامۀ خبرنامه آمده‌است که او در جریان دیدارهایش، تأکید کرد که حضور کامل زنان و اقلیت‌ها در روند صلح، برای یک راه حل پایدار به بحران افغانستان، ضروری است.

بر بنیاد خبرنامه، خلیل‌زاد در جریان دیدارهایش یک “دید مشترک” را دربارۀ اهمیت نشست استانبول، دریافت کرده‌است.

روز گذشته، منابعی در ریاست‌جمهوری گفتند که خلیل‌زاد به رییس‌جمهور غنی آجندای نشست ترکیه را شریک ساخته‌است و تمامی طرف‌ها برای شرکت در نشست ترکیه آماده‌گی گرفته‌اند. اما؛ طالبان می‌گویند که تا اکنون برای شرکت در نشست ترکیه تصمیم‌های رهبری این گروه نهایی نشده‎اند.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه برای حضور ۴۵ تا ۹۰ روزه نیروهای امریکایی پس از ماه می در افغانستان، خواهان رهایی هفت هزار زندانی و بیرون کشیده شدن نام‌های رهبران شان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد هستند – درخواستی که به‌گونۀ جدی از سوی امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور غنی رد شد.

او در سخنرانی‌ در یک گردهمایی مردم کوهدامن در کابل، رهایی زندانیان طالبان را اشتباه خواند و گفت که دیگر این اشتباه تکرار نخواهد شد.

از سوی دیگر، طلوع‌نیوز به جزئیات اصول‌نامۀ نشست ترکیه که از سوی امریکا، قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد به هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان سپرده شده‌است، دست یافته‌است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا