جهانخبر برتر

بشار اسد با کسب ۹۵ درصد آراء برای چهارمین بار رئیس جمهور سوریه شد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با کسب ۹۵.۱٪ آراء در انتخاباتی که غرب آن را تقلبی و فرمایشی خوانده بود، برای چهارمین بار به عنوان عالی‌ترین مقام دستگاه اجرایی در کشور جنگ‌زده سوریه برگزیده شد.

حمودا صباغ، رئیس پارلمان سوریه میزان مشارکت رای دهندگان در این انتخابات را حدود ۷۸٪ اعلام کرد و افزود که بیش از ۱۴ میلیون سوری در آن شرکت داشته‌اند.

دولت اسد اعلام کرد که انتخابات روز چهارشنبه به خوبی نشان داد که سوریه با وجود بیش از یک دهه جنگ و درگیری که صدها هزار کشته و ۱۱ میلیون آواره بر جای گذاشته، عملکردی طبیعی دارد.

پیش از این سازمان ملل خواستار آن شده بود که رای گیری‌ها تحت نظارت‌های بین‌المللی انجام شود تا از این مسیر، زمینۀ ایجاد یک توافق سیاسی و تدوین قانون اساسی جدید فراهم آید.

وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اسد اعلام کرده بودند که با توجه به وضعیت سیاسی حاکم بر سوریه، این رای گیری آزاد و عادلانه نخواهد بود. ترکیه، از مخالفان منطقه‌ای بشار اسد نیز این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده بود.

با این پیروزی، بشار اسد ۵۵ ساله برای ۷ سال دیگر بر مسند قدرت خواهد بود و حکومت را برای شش دهه در میان خانواده اسد حفظ خواهد کرد. پدر او حافظ اسد نیز برای مدت ۳۰ سال یعنی تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۰ میلادی بر این کشور حکومت کرد.

در جریان این انتخابات دو نامزد نه‌چندان شناخته شده دیگر یعنی سلوم عبدالله که پیش از این سابقه وزارت داشته و محمود احمد مرعی که رئیس یک حزب کوچک مخالف دولت بوده نیز شرکت داشتند که گفته می‌شود هر کدام به ترتیب ۱.۵ درصد و ۳.۳ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

این انتخابات همچنین از سوی کردهای تحت حمایت آمریکا که منطقه‌ای نفت‌خیز و خودمختار را در مناطق شمالی ادلب اداره می‌کنند، تحریم شده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا