معلوماتمقاله های صحت

فواید تربوز و خواص بی نظیر آن

فواید ، خواص، املاح تشکیل دهنده و حقایقی کوتاه در مورد میوه تربوز

تربوز که در افغانستان به فراوانی کشت و برداشت می‌شود و در کشور ما در زبان پشتو به آن «هندوانه» می‌گویند.

تربوز از جمله میوه هایی است که خواص شگفت انگیز فراوانی دارد ، این میوه سرشار از آب است و درد های عضلانی را تسکین می دهد. تربوز را برای سلامتی بیشتر مصرف کنید.

خواص هندوانه

تاریخچه تربوز

تربوز هزاران سال است که کشت شده است و طبق شواهدی به مصریان باستان باز میگردد آنها متخصص بودند.بیش از ۹۰ درصد از حجم تربوز آب است.به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، چین بزرگترین تولید کننده سالانه ۷۵ میلیون تربوز در سال ۲۰۱۴ است. هندوانه به بیماریهایی نظیر آسم، سرطان و التهابها کمک می کند. فواید تکه هندوانه با یک میوه برابر است و دارای بسیاری از مزایای مرتبط از جمله کاهش وزن و سطح انرژی است.خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی ،با کاهش خطر بسیاری از بیماریها و با سبک زندگی مرتبط است. مطالعات بسیاری نشان داده است ،افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند تربوز خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد ؛ سایر مزایای تربوز، عبارتند از:ارتقای زیبایی و سلامت پوست و مو،افزایش انرژی و وزن است اما این تنها بخشی از فواید و خواص تربوز است.

خواص و فواید تربوز

جلوگیری از آسم:
خطر ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی خاصی را مصرف می کنند، کمتر است.یکی از این مواد مغذی، ویتامین C است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، از جمله تربوز یافت می شود.
فشار خون:
یک مطالعه منتشر شده توسط مجله آمریکایی فشار خون بالا نشان داد که مکمل عصاره تربوز باعث بهبود سلامت سیستم گردش خون در بزرگسالان میانسال دارای اضافه وزن مبتلا به فشار خون بالا ،در مرحله ۱ می شود.رژیم های غذایی غنی از لیکوپن موجود در تربوز، ممکن است به حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.
سرطان:
تربوز به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C، می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد شناخته شده برای ایجاد سرطان کمک کند.درتحقیقات بسیاری نشان داده شده که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.
هضم و منظم:
تربوز، به دلیل محتوای آب و فیبر آن، به جلوگیری از یبوست کمک می کند و به منظم شدن دستگاه گوارش سالم کمک می کند.
هیدراتاسیون:
تربوز از ۹۲ درصد آب و الکترولیت های مهم تشکیل شده است که در طول ماه های گرم تابستان یک میان وعده خوب برای جلوگیری از کم آبی بدن است.همچنین می توانید در برش های یخ زده برای میان وعده سبک از اسموتی تربوز استفاده کنید.
التهاب:
کولین موجود در تربوز – یک ماده مغذی بسیار مهم و متنوع است؛ که به بدن شما در خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند.کولین همچنین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.
درد عضلانی:
نشان داده شده ایت که تربوز و آب تربوز موجب کاهش درد عضلانی و بهبود زمان بازسازی پس از ورزش در ورزشکاران میشود.محققان معتقدند این ،احتمالا به دلیل اسید آمینه L-citrulline موجود در تربوز است.
پوست:
تربوز برای پوست بسیار عالی است، زیرا حاوی ویتامین A، مواد مغذی مورد نیاز برای تولید آب بدن است.ویتامین A نیز برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو ضروری است.مصرف کافی ویتامین C برای ساخت و نگهداری کلاژن، که ساختار پوست و مو را فراهم می کند، مورد نیاز است. علاوه بر این، تربوز به آبرسانی کلی کمک می کند، که برای پوست و موی سالم ضروری است.

ارزش غذایی تربوز :

یک فنجان آب تربوز (۱۵۲ گرم) حاوی:

• ۴۳ کالری
• ۰ گرم چربی
• ۲ میلی گرم سدیم
• ۱۱ گرم کربوهیدرات (شامل ۹ گرم شکر)
• ۱ گرم فیبر
یک فنجان تربوز درصد کمتری از ویتامین های روزانه را تامین می کند:
• ۱۷ درصد ویتامین A
• ۲۱ درصد ویتامین C است
• ۲ درصد آهن
• ۱ درصد کلسیم
هندوانه همچنین حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم، کولین، لیکوپن و بتایین و حاوی لیکوپن بیشتر از سایر میوه ها یا سبزیجات است.

خطرات و عوارض تربوز :

در استفاده از مقادیر متناسب تربوز در حال حاضر هیچ خطر جدی برای سلامتی وجود ندارد.مصرف بیش از حد می تواند سطح ویتامین های خاصی در بدن را افزایش دهد که ممکن است عوارض ایجاد کند. ویتامین C فراوان در تربوز، می تواند علایمی مانند اسهال یا ناراحتی های دستگاه گوارش ایجاد کند.
غذاهای حاوی لیکوپن مانند تربوز ممکن است این علائم را نیز ایجاد کنند.این علائم فقط وقتی دیده می شود، که لیکوپن از طریق میوه جذب شده باشد ،نه غذا. سطح پتاسیم در تربوز نکته حائز اهمیت دیگر است، که ممکن است منجر به عوارض مانند هایپرکالمیا که باعث آریتمی قلب می شود و می تواند خطرناک باشد ؛ همچنین عوارض ناشی از مصرف زیاد تربوز را می توان با مصرف متناسب متعادل نمود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا