اخبار صحتشاهد

تزریق هر دو دوز واکسن‌های فایزر و آسترازنیکا در برابر دو نوع جهش یافته کرونا ‘موثر است’.

نتیجه یک مطالعه در انگلستان نشان داده است که تزریق هر دو دوز واکسن‌های فایزر و آسترازنیکا در برابر نوع جهش یافته ویروس کووید-۱۹در هند “بسیار موثر” است.

بر این اساس، این دو واکسن؛ در صورت تزریق هر دو دوز، در برابر انواع جهش یافته ویروس کووید-۱۹ که یکی در هند و دیگری پیشتر در جنوب بریتانیا ابتدا مشاهده شد، ایجاد ایمنی می‌کند.

این مطالعه البته می‌گوید این دو واکسن، سه هفته بعد از تزریق دوز اول فقط ۳۳ درصد ایمنی در برابر نوع جهش یافته کرونا که در هند شیوع یافته، ایجاد می‌کند؛ میزان ایمنی ایجاد شده برای نوع جهش یافته این ویروس که در منطقه کنت انگلستان برای اولین بار یافت شد، حدود ۵۰ درصد اعلام شده است.

این مطالعه به همت سازمان بهداشت و درمان عمومی انگلستان انجام شده که می‌گوید واکسنهای فایزر و آسترازنیکا احتمالا در کاهش موارد بستری بیمارستانی و مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است.

دولت بریتانیا قرار است آخرین مرحله برداشتن محدودیتها را از حدود یک ماه دیگر اجرایی کند؛ وزیر بهداشت این کشور می‌گوید یافته‌های جدید او را “بسیار مطمئن” کرده است.

نتیجه مطالعه جدید همچنین گفته است میزان ایمنی واکسن فایزر در برابر نوع جهش یافته در هند، دو هفته پس از تزریق دوز دوم ۸۸ درصد است؛ این در حالیست که این رقم برای نوع جهش یافته کرونا که در منطقه کنت انگلستان برای اولین بار یافت شد ۹۳ درصد اعلام شده است.

بر همین اساس، واکسن آسترازنیکا ۶۰ درصد در برابر نوع مشاهده شده در هند و حدود ۶۶ درصد در برابر نوع مشاهده شده در “کنت” در جنوب بریتانیا، ایمنی ایجاد می‌کند.

سازمان بهداشت و درمان عمومی انگلستان گفته است علت تفاوت ارقام اعلام شده در ایجاد ایمنی این دو واکسن به فاصله زمانی ارائه آنها برمی‌گردد؛ دوز دوم واکسن آسترازنیکا مدتی بعد از فایزر در اختیار عموم قرار گرفت و واکسن فایزر پیش از این واکسن تائید شده بود.

در این مطالعه ۱۲۶۵۷ مورد بررسی شدند که ۴۱ روز طول کشید؛ از تعداد موارد مورد بررسی فقط ۱۰۵۴ مورد مربوط به نوع جهش یافته هندی بود.

در بریتانیا تا کنون بیش از ۵۰ میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۳۱ میلیون نفر کسانی بوده‌اند که دست‌کم دوز اول را دریافت کرده‌اند.

مطالعه اخیر گفته است با واکسیناسیون شهروندان بریتانیایی تا ۹ ماه مه، از حدود ۱۳۰۰۰ مرگ و ۳۹۱۰۰ مورد بیمارستانی جلوگیری شده است.

از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹، نزدیک به ۴/۵ میلیون نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا شدند و تا کنون نزدیک به ۱۲۸ هزار نفر هم در این کشور به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند.

واکسیناسیون گسترده در این کشور باعث شد تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا، که در بیستم ژانویه به بالای ۱۸۰۰ نفر در روز رسیده بود، به شدت کاهش یابد؛ هفته گذشته در بیشتر روزها تعداد موارد فوتی تک رقمی بود.

وزارت بهداشت بریتانیا تمامی افرادی که ۲۸ روز پیش از مرگ مبتلا به کرونا بوده‌اند را مرگ ناشی از این بیماری اعلام می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا