اخبار صحتشاهدمقاله های صحت

آیا می‌توان بعد از تزریق واکسین کرونا، مسکن مصرف کرد؟

آن‌هایی که می‌خواهند واکسین بزنند، شاید این سوال را داشته باشند که آیا مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسن می‌تواند از عوارض جانبی آن شامل تب، لرز، خستگی، سردرد و  احتمالا دردی در بازوی محل تزریق، بکاهد؟

این در حالی است که کارشناسان درباره مصرف هرگونه مسکنی قبل یا بعد از دریافت واکسین کووید، هشدار داده‌اند.

چرا نباید مسکن مصرف کرد؟

به گفته کارشناسان، شما باید از مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسین کووید خودداری کنید تا به سیستم ایمنی بدن خود اجازه دهید به بهترین شکل، شیوه مبارزه با ویروس کرونا را فرا بگیرد.

از طرفی مسکن‌ها ممکن است با تأثیر واکسن تداخل داشته باشند؛ کما این که با واکسن آنفلوآنزا تداخل دارند. مطالعات نشان داده است کودکانی که بعد از دریافت واکسن آنفلوآنزا داروهای ضد التهاب یا کاهش تب مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کودکانی که بعد از واکسن، تب کردند و دارو مصرف نکردند، پادتن‌های کمتری داشتند.

روشل والنسکی، دبیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده، گفت بروز علایم ملایمی مانند تب حاکی از این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال «آماده شدن» برای یادگیری نحوه مبارزه با این ویروس است.

این علائم، عادی و نشانه آماده شدن سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا است.

مایکل مینا، استادیار رشته اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چان دانشگاه هاروارد، گفت اگر به بدن خود اجازه دهید بدون کمک مسکن به مقابله با ویروس برود،  «حافظه ایمونولوژیک» ایجاد می‌شود. او در ماه فوریه به خبرنگاران گفت: «قبل از واکسن، مسکن مصرف نکنید.» او افزود: مردم باید «تمام تلاش خود را بکنند» که بعد از دریافت واکسن هم مسکن استفاده نکنند.

چگونه بدون استفاده از مسکن، از تأثیر عوارض جانبی بکاهیم؟

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بعد از تزریق واکسن حسابی استراحت کنید و مطمئن باشید به میزان کافی آب می‌نوشید. اگر در محل تزریق، احساس کوفتگی دارید از کمپرس سرد استفاده کنید تا کوفتگی را کم کند یا با آن بازو ورزش کنید تا از دردش کاسته شود.

نوشیدن مایعات فراوان و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن نیز می‌تواند به کاهش آثار ناملایم تب کمک کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا