افغانستانخبر برتر

فرانسه به افغان‌های همکار خود در افغانستان پناهندگی می‌دهد.

دولت فرانسه اعلام کرده است که به حدود یک صد تن از همکاران محلی این کشور در افغانستان و خانواده‌های شان پناهندگی می‌دهد. با اجرای این تصمیم حدود ۶۰۰ نفر، ویزای فرانسه را دریافت خواهند کرد و بعد از رسیدن به فرانسه پناهنده شناخته خواهند شد. تعدادی از سازمان‌های غیردولتی فعال در افغانستان از این تصمیم انتقاد کرده و آن را یکجانبه و حاوی پیام منفی برای افغانستان خوانده‌اند.

به گزارش روزنامه لوموند، وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ۱۰ می عملیات انتقال تعدادی از همکاران محلی این کشور در افغانستان و خانواده‌های آنان به فرانسه را آغاز کرد.

بر مبنای این تصمیم، شماری از معلمان زبان فرانسوی و خانواده‌های آنان به فرانسه پرواز کردند. انتظار می‌رود تعداد دیگری از این همکاران محلی، از جمله کارمندان نهادهای فرهنگی و اداری ( آشپزان، نظافت گران و دریوران همکار با فرانسه) به فرانسه انتقال یابند.

روزنامه لوموند نوشته است که افراد یاد شده بعد از انتقال به فرانسه، برای دریافت پناهندگی به دفتر اوفپرا معرفی خواهند شد. این افراد در طول در روند درخواست پناهندگی، از خدمات مسکن، حقوق ماهانه و خدمات اداری برای تسهیل درخواست پناهندگی شان مستفید خواهند شد.

لوموند نوشته است که سلیمه، یک کارمند مجرد گروه باستان شناسی فرانسه در افغانستان روز یکشنبه گذشته در کابل برای خود و خانواده پدری اش درخواست ویزا داد. او به گزارشگر لوموند گفت که معلوم نیست درخواست او پذیرفته خواهد شد یا نه.

انتقاد سازمان‌های خیریه از تصمیم فرانسه

تصمیم جدید فرانسه، بعد از آن اعلام شده که در هفته‌های اخیر خشونت‌ها در افغانستان از جمله در کابل، پایتخت، شدتی فوق العاده یافته است.

در یک مورد از این خشونت‌ها در کابل، یک حمله انفجاری به یک مکتب دخترانه در دشت برچی ۸۵ کشته و بیشتر از ۱۵۰ زخمی به جای گذاشت. این حمله از سوی جامعه جهانی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، شدیداً محکوم شد.

شماری از سازمان‌های غیردولتی فرانسوی و تعدادی از دیپلمات‌های سابق این کشور در افغانستان از تصمیم جدید فرانسه اننقاد کرده و آن را پیامی منفی و خلاف منافع افغانستان خوانده‌اند. به نوشته لوموند، این سازمان‌ها نگرانند که در نبود همکاران محلی افغان، فعالیت‌های شان در افغانستان مختل گردد.

اتیین ژیل، یک تن از بنیانگذاران انجمن افران که در بخش آموزشی در افغانستان فعالیت دارد، به نمایندگی از این سازمان‌ها طی نامه‌ای به وزارت خارجه فرانسه نوشته است که تصمیم فرانسه به معنی پشت کردن به افغانستان است و به سود گروه طالبان تمام خواهد شد. نامه اتیین ژیل را پییر له فرانس و رژیس کوشه، سفیران پیشین فرانسه در کابل نیز امضا کرده‌اند اما وزارت خارجه فرانسه در این مورد اظهار نظر نکرده است.

به گزارش لوموند، تصمیم یک جانبه فرانسه نگرانی متحدان اروپایی این کشور را نیز برانگیخته است. به گفته این متحدان، تصمیم پاریس با عجله، بدون مشورت و با اتکا بر فرضیه فروپاشی احتمالی دولت افغانستان گرفته شده است. این در حالیست که دولت امریکا نیز در تلاش است قبل از پایان روند بیرون رفتن نیروهایش از افغانستان در ۱۱ سپتمبر آینده، زمینه انتقال همکاران محلی افغان به امریکا را مساعد کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا