افغانستانخبر برتر

تلفات حمله‌ی موتربمب بر مکتب «سیدالشهدا» در کابل به ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی افزایش یافت

وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که شمار تلفات حمله‌ی مرگبار بر مکتب «سیدالشهدا»، در مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی در غرب شهر کابل به بیش از ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی افزایش یافته است.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله گفته است که کشته‌شدگان شامل دانش‌آموزان این مکتب و ساکنان محل حادثه بوده‌اند. به گفته‌ی او، بیشتر این افراد دانش‌آموزان بوده‌اند و «به‌خاطر کسب دانش و علم» به مکتب رفته بودند.

آقای آرین افزوده که این آمار نهایی نیست و امکان افزایش آن وجود دارد. همچنان به گفته‌ی او، روند انتقال کشته‌شدگان و زخمیان تا ناوقت شب گذشته نیز جریان داشته است.

از سویی هم، سخن‌گوی وزارت داخله تأکید کرد که این حمله توسط جنگ‌جویان گروه طالبان راه‌اندازی شده بود.

به گفته‌ی او، در حالی که مکان‌های اکادمیک مصونیت جنگی و محاربوی دارد، اما این گروه از این مناطق به عنوان اهرم فشار بر مردم و دولت افغانستان استفاده می‌کند.

همچنان وزارت داخله این حمله را در ادامه‌ی حملات بر مراکز اکادمیک و دانش‌آموزان در کشور خوانده است.

طارق آرین گفته است که تشابه این حملات نشان می‌دهد که گروه طالبان مسئولیت را به‌دوش نمی‌گیرد، اما به‌گونه‌ی مستقیم در آن دست دارد.

او افزوده است: «طالبان برای اعلام مسئولیت حملات تروریستی دو آدرس دارند؛ نخست [حمله بر] اماکن نظامی را مستقیما [به‌عهده] می‌گیرند و اماکن غیرنظامی را این‌ها (طالبان) با تفکیک از آدرس دیگر اعلامیه می‌دهند و مردم و حکومت افغانستان به این نقطه پی برده‌اند.»

از سویی هم، سخن‌گوی وزارت داخله با اشاره به نوعیت حمله بر مکتب سیدالشهدا گفته است که این رویداد ناشی از انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده نوع «کرولا» و انفجار دو حلقه ماین تعبیه‌شده در ساحه بوده است.

به گفته‌ی او، موتر بمب‌گذاری‌شده در هنگام بیرون‌شدن دانش‌آموزان از مکتب انفجار کرده و لحظاتی پس از آن دو ماین تعبیه‌شده نیز انفجار داده شده است.

این رویداد حوالی ساعت ۴:۳۰ پس از چاشت دیروز رخ داده است. علی‌خان احسانی، از سرمعلمان مکتب سیدالشهدا روز گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که نخست یک عراده موتر نوع کرولای بمب‌گذاری‌شده در دروازه‌ی یک کلینیک متصل به مکتب منفجر شده و به تعقیب آن دو انفجار دیگر نیز ناشی از ماین جاسازی شده بوده که هنگام فرار دانش‌آموزان رخ داده است.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

گروه طالبان دست‌داشتن در این رویداد را رد کرده است.

این حمله با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی به همراه بوده است. رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و شماری از شخصیت‌های سیاسی کشور این حمله را محکوم کرده‌اند.

 

گزارش: صفیه محمدی

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا