افغانستانخبر برتر

خلیلزاد در کابل با غنی و عبدالله دیدار کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، که امروز «دوشنبه، ۱۳ ثور» به کابل آمده است با ریس جمهور غنی و عبدالله ریس شورای عالی مصالحه ملی کشور به صورت جداگانه دیدار کرد.

رییس جمهور غنی در دیدار خود با خلیلزاد گفته است که صلح برای مردم و حکومت افغانستان یک «استعجالیت» است، اما این روند باید متناسب با واقعیت‌های جدید افغانستان باشد.

طبق اعلام ارگ، در این دیدار خلیل‌زاد در مورد فعالیت‌های خود در ارتباط به روند صلح افغانستان، به رییس جمهور گزارش داده است.

غنی در مقابل با توجه به آغاز فصل‌نو روابط بعد از اعلام خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، روی عیار ساختن پروسه صلح با واقعیت‌های جدید، تاکید کرده است.

همچنین عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی با حضور معاونان و اعضای رهبری این شورا پیش از چاشت روز «دوشنبه، ۱۳ ثور» با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان دیدار کرد. رییس شورای عالی مصالحه ملی در این دیدار، طالبان را مانع اصلی ادامه‌ی مذاکرات و دست‌یافتن به صلح خوانده است.طبق اعلام سپیدار، خلیل‌زاد گفته است که با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان فصل جدیدی از همکاری‌های مشترک میان افغانستان و جامعه‌ بین‌المللی آغاز می‌شود.

خلیل‌زاد تأکید کرده است که در این مرحله ایالات متحده امریکا و جامعه‌ جهانی از دست‌یافتن به صلح جامع و پایدار حمایت می‌کنند و به کمک‌های خود برای افغانستان ادامه می‌دهند.

او ابراز امیدواری کرده است که اجلاس استانبول در فرصت مناسب و با آماده‌گی لازم برگزار شود و طرف‌های درگیر از این فرصت برای حل بحران استفاده کنند.

سپیدار می‌گوید که خلیل‌زاد گفته است که برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان به اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز است و ایالات متحده از نفوذ خود برای ایجاد و حفظ این اجماع استفاده می‌کند.

او بر واقع‌بینی، حفظ وحدت سیاسی و استفاده از فرصت موجود برای تأمین صلح تأکید کرده است.

عبدالله عبدالله در این دیدار گفته است که افغانستان به موفقیت مذاکرات صلح و دست‌یافتن به صلح عادلانه و دایمی متعهد است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی تأکید کرده است که باید از فرصت موجود برای رسیدن به صلح بیش‌ترین استفاده صورت گیرد و وحدت سیاسی در بیرون و درون دولت حفظ شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا