افغانستان

سرور دانش: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان گروه طالبان خلع سلاح شده اند.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه طالبان به صورت کامل «خلع سلاح» شده است.

دانش که روز دوشنبه، سیزدهم ثور به مناسبت سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات در مراسمی سخنرانی می‌کرد، گفت که تمام استدلال طالبان برای ادامه جنگ، حضور قوای خارجی و به اصطلاح خودشان اشغال افغانستان بود و اکنون هیچ دلیلی دیگر برای مشروعیت جنگ و تداوم آن ندارند.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که با آن‌که خروج نیروهای خارجی چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد، اما فرصت‌های زیادی را نیز برای بسیج ملی در امر مبارزه با تروریسم فراهم می‌کند.

او افزود: «اگر نیروهای خارجی در افغانستان به اهداف خود دست یافته‌اند و دیگر دلیلی برای حضور ندارند و خارج می‌شوند، ما از آن استقبال می‌کنیم و به تصمیم شان احترام داریم؛ اما ما هنوز به اهداف خود به طور کامل دست نیافته‌ایم و باید مبارزه و مقاومت خود را ادامه بدهیم.»

سرور دانش تأکید کرد که اکنون صلح و دفاع از جمهوریت و ارزش‌های جمهوری در راس آن آزادی بیان از اولویت‌های جدی حکومت است.

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح کرد: «آزادی بیان اصولاً چیزی نیست که از خارج مرزها به ملتی هدیه داده شود. باید در راه آن مبارزه کرد و فشارها و رنج‌ها را تحمل کرد و زمینه‌های تحقق و تداوم آن را فراهم ساخت».

سرور دانش از جانب دیگر گفت که جبهه جمهوریت در این دوره با همه تنوع و تکثر خود باید در مورد طرح صلح به یک دیدگاه واحد و طرح واحد دست پیدا کند.

به باور سرور دانش، جبهه جمهوریت در بیش‌ترین مسایل و در همه اصول و ارزش‌ها اجماع دارد و تنها در مکانیسم اجرایی طرح‌ها، دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد، اما فاصله بسیار اندک است.

دانش گفت که طرح صلح حکومت افغانستان مبتنی بر ایجاد یک حکومت صلح مشارکتی با توافق هر دو جانب است. او توضیح داد که در این طرح حفظ قانون اساسی و قبول تعدیل آن با تداوم مشروعیت نظام و انتقال به مرحله بعدی از طریق انتخابات عمومی، گنجانیده شده است.

به گفته سرور دانش، رییس جمهور غنی هیچ اصراری بر اکمال دوره ریاست جمهوری خود ندارد؛ اما تأکید دارد که نباید افغانستان دچار فروپاشی، انقطاع و تکرار حوادث دهه هفتاد خورشیدی شود و قدرت باید به صورت مسالمت‌آمیز و قانونی انتقال یابد.

محمدسرور دانش خاطرنشان کرد که نظام سیاسی مورد نظر طالبان، «اسلامی و دینی» نیست، بلکه نظام طالبانی یک زندان و یا قبرستان برای انسان‌های قرن ۲۱ است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا