اخبار صحتافغانستان

وزارت صحت: در روزهای عید باعث گسترش ویروس نشوید.

همزمان با نزدیک‌شدن عید سعید فطر، وزارت‌های صحت عامه و ارشاد، حج و اوقاف از شهروندان کشور می‌خواهد که به‌خاطر سلامتی خود از دیدوبازدید در روزهای عید خودداری کنند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه که امروز «چهارشنبه، ۲۲ ثور» در یک نشست مشترک خبری با امین‌الدین مظفری، معین مسلکی وزارت ارشاد، حج و اوقاف و نسرین اوریاخیل، رییس شورای طبی افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تمامی اهتمامات برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در روزهای عید فطر توسط دولت روی‌دست گرفته شده است.

آقای مجروح اما تأکید کرد که این اهتمامات تنها در «بستر حمایه‌ی اجتماعی» مؤثر خواهد بود.

در همین حال، او افزود که شیوع موج سوم ویروس کرونا در افغانستان آغاز شده است و مردم باید در روزهای عید از احتیاط لازم کار بگیرند. سرپرست وزارت صحت عامه از شهروندان کشور خواست که در این ایام دستورالعمل‌های صحی از جمله شستن دست‌ها با صابون و پوشیدن ماسک، حفظ حدالامکان فاصله‌ی اجتماعی و جلوگیری از روبوسی و بغل‌کشی را رعایت کنند.

او با اشاره به افزایش ارقام مثبت ویروس کرونا و میزان تلفاتی ناشی از این ویروس در هفته‌های آخر ماه رمضان تأکید کرد: «عید یک فرصت و غنیمت است، اما با کوچک‌ترین اشتباه همین عید و خوشبختی و آرامش…، به ماتم و مصیبت مبدل خواهد شد.»

به گفته‌ی وحید مجروح، جامعه‌ی افغانستان «دردناک‌ترین سیلی» را از کرونا نیز در ایام عید فطر سال گذشته خورده است. او توضیح داد که مردم در هفته‌ی آخر رمضان و ایام عید سال گذشته علی‌رغم اتخاذ اهتمامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش و کاهش شیوع ویروس کرونا توسط دولت، به‌صورت سیل‌آسا به طرف مارکیت رجوع کردند.

معین مسلکی وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور نیز در این نشست خبری از مردم خواست که به توصیه‌های وزارت صحت عامه مبنی بر رعایت دستورالعمل‌ها به‌منظور جلوگیری از مبتلاشدن به کرونا و شیوع این ویروس توجه کنند.

همچنان امین‌الدین مظفری از امامان مساجد در کشور خواست که نماز عید را براساس فقه اسلامی در فضای باز برگزار کنند. او گفت: «از دیدگاه فقه اسلامی، نماز عید در تمام حالات باید در فضای باز باشد. فضلیت در ادای نماز عید این است که در مساجد نه، بلکه در فضای باز باید برگزار شود.»

آقای مظفری تأکید کرد که این مورد باید در تمامی مساجد رعایت شود؛ حتا به گفته‌ی او، اگر مساجدی فضای باز نداشته باشد، باید نمازگزاران در روی راه‌روها و سرک‌های کنار مساجدشان نماز عید را ادا کنند.

همچنان معین مسلکی وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت که در هنگام ادای نماز نیز باید فاصله‌ی لازم میان صف نمازگزارن رعایت شود و تمامی اشتراک‌کنندگان هم ماسک بپوشند.

او از امامان مسجد هم خواست که خطابه‌های‌شان را کوتاه‌تر ارایه کنند. همچنان امین‌الدین مظفری تأکید کرد که تلاش شود نماز عید نیز در کم‌ترین فرصت ممکن ادا شود تا از تجمع جلوگیری به‌عمل آید.

از سویی هم، او از امان مساجد خواست که در جریان خطابت به مردم به‌صورت واضح خاطرنشان کنند که در هنگام عید از بغل‌کشی و روبوسی خودداری و به‌جای آن، به‌گونه‌ی «شفاهی» باهم عیدمبارکی کنند.

آقای مظفری در بخشی از صحبت‌هایش از مسئولان مساجد هم خواست که به‌مسائیل امنیتی نیز در هنگام برگزاری نماز عید توجه لازم کنند.

«۵۵.۵ درصد موارد مثبت کرونا در کشور نوع جهش‌یافته‌ی انگلیسی است»

از سویی هم، سرپرست وزارت صحت عامه در این نشست خبری گفت که بیش از نیمی موارد مثبت تشخیص‌شده‌ی کرونا در لابراتوارهای کشور، نوع جهش‌یافته‌ی انگلیسی این ویروس است.

وحید مجروح افزود: «از میان ۵۷۱ مورد ویروس کرونا، ۳۱۷‌ مورد آن نوع انگلیستی بوده است؛ [یعنی] ۵۵.۵ فیصد واقعات [مثبت ویروس کرونا] نوع انگلیسی است.»

او همچنان گفت که هم‌اکنون لابرتوار تشخیص ویروس کرونا در ۲۲ ولایت وجود دارد. آقای مجروح تأکید کرد که تا آخر ماه جون سال جاری میلادی، این لابراتوارها در تمام نقاط کشور فعال خواهد شد.

او اما گفت که هم‌اکنون در متباقی ده ولایت تشخیص کرونا براساس تست‌های سریع صورت می‌گیرد.

از سویی هم، آقای مجروح در بخشی از صحبت‌هایش گفت که از آغاز روند تطبیق واکسین کرونا در کشور تاکنون ۵۲۰ هزار و ۲۷۵ غیرنظامی واکسینه شده‌اند. از این میان، ۷۰ هزار و ۳۱۳ نفر آموزگار و ۱۱۱ هزار و ۲۰۳ نفر آن داکتر اند.

بیشترین تعداد واکسین در ولایت کابل و کم‌ترین آن هم در ولایت نورستان تطبیق شده است.

همچنان سرپرست وزارت صحت عامه با اشاره به شیوع موج سوم ویروس کرونا گفت که هم‌اکنون ولایت‌های کابل و ننگرهار از لحاظ شیوع ویروس در وضعیت قرمز، ولایت قندهار در وضعیت نارنجی و ولایت‌های هرات، نیمروز، هلمند، بلخ، میدان‌وردک، غزنی و پکتیا در حالت زرد قرار دارد.

او افزود که متباقی ولایات در وضعیت سبز قرار دارد.

آقای مجروح گفت که موج سوم از ولایات مشرقی و هم‌سرحد با خط دیورند آغاز و به طرف مرکز و سپس غرب و جنوب کشور در حرکت است. به گفته‌ی او، در تعدادی از ولایات مشرقی وضعیت شیوع کرونا به نقطه‌ی اوج نزدیک شده است.

او تأکید کرد که در ولایات غربی و مرکز کشور به‌تازگی موج سوم آغاز می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا