افغانستانخبر برتر

بایدن به اشرف غنی:‌ آمریکا و افغانستان همکاری پایدار خواهند داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در دیدار با رئیس جمهور غنی، وعده داد که دو کشور همکاری «پایداری»‌ داشته باشند. این در حالی است که نیروهای آمریکایی در حال ترک افغانستان هستند و گروه طالبان در روزهای گذشته به یورش‌های خود افزوده و مناطق بیشتری از کشور را تحت سیطره خود درآورده است.

آقای غنی به همراه عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به واشنگتن سفر کردند. آن‌ها ابتدا در پنتاگون با لوید آستین، وزیر دفاع، دیدار کردند و سپس عازم کاخ سفید شدند تا با بایدن دیدار کنند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت کشورش همچنان به افغانستان کمک می‌کند اما تاکید کرد که زمان آن رسیده نیروهای نظامی‌اش از این کشور خارج شوند.

بایدن در صحبت کوتاهی با خبرنگارها پیش از آغاز دیدار با غنی و عبدالله گفت: «مردم افغانستان باید خودشان در مورد آینده خودشان تصمیم بگیرند.»

آمریکا پیش از این تصمیم گرفته که تا پیش از ۱۱ سپتامبر امسال به حدود ۲۰ سال حضور نظامی مستمر خود در افغانستان پایان دهد.

آقای غنی در این سفر با نانسی پلوسی، رئیس مجلس و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نیز دیدار کرد. او روز پنجشنبه با میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت مجلس سنا از حزب جمهوری‌خواه، نیز دیدار کرده بود.

آمریکا از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشته و طبق آمار وزارت دفاع این کشور بیش از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی در آن‌جا کشته و ۲۰ هزار نفرشان زخمی شده‌اند. تخمین زده می‌شود که قریب ۴۰۰۰ نفر از نیروهای پیمانکار امنیتی آمریکایی نیز در این کشور کشته شده‌اند. این البته رقمی بسیار کم‌تر از کشته‌شدگان افغانستان است: بیش از ۶۶ هزار سرباز افغانستانی جان خود را در این جنگ طولانی از دست داده‌اند و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مجبور به فرار از کشور شده‌اند که بیشترشان به ایران رفته‌اند. پیش از حضور آمریکا نیز افغانستان چندین دهه است درگیر جنگ مدام بوده است.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی گفت در پایانِ تخلیه نیروها مجموعا ۶۵۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند که هدف‌شان تامین امنیت دیپلمات‌های آمریکایی است.

البته فرودگاه کابل نیز چند صد سرباز آمریکایی خواهد داشت اما آن‌ها هم احتمالا در ماه سپتامبر خارج می‌شوند. امنیت فرودگاه در آن‌جا در همکاری با نیروهای ترکیه انجام می‌شود و قرار است پس از کامل شدن خروج آمریکایی‌ها به کلی تحت رهبری و هدایت ترکیه انجام شود.

جزئیات البته هنوز معلوم نیستند و آسوشیتدپرس این اخبار را بر اساس گفتگو با مقاماتی که بدون افشای نام‌شان صحبت کردند منتشر کرده است. منتقدین می‌گویند واشنگتن در مورد جزئیات خروج از کشور و مسائلی مثل سرنوشت هزاران مترجم افغانستانی ارتش آمریکا و خانواده‌هایشان تصمیمات دقیق نگرفته است.

در حال حاضر بیش از چهار هزار سرباز آمریکایی در افغانستان هستند و خروج‌شان به روشنی آغاز شده است و احتمالا بسیار زودتر از ۱۱ سپتامبر به پایان می‌رسد. بسیاری نگرانند که دولت افغانستان در پی این خروج ظرف چند ماه سقوط کند و طالبان به قدرت برسند.

غنی در آغاز جلسه خود با بایدن و عبدالله گفت: «ما مصمم هستیم که وحدت و انسجام داشته باشیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه از پاریس به افزایش درگیری‌ها در افغانستان اشاره کرد و گفت به قدرت رسیدن طالبان می‌تواند «خطری واقعی» باشد که منجر به «احیای جنگ یا حتی اوضاعی بدتر» خواهد شد. او اما تاکید کرد که دولت بایدن تصمیم گرفته به وعده پیشین دولت دونالد ترامپ (که در فوریه ۲۰۲۰ پس از مذاکرات مستقیم با طالبان به این گروه گفت نیروهای آمریکا از این کشور خارج می‌شوند) عمل کند. باور دولت بایدن این است که باقی ماندن در افغانستان به منزله افزایش درگیری‌ها با طالبان خواهد بود.

بلینکن گفت آمریکا نمی‌توانست سطح کنونی نیروها را حفظ کند و احتمالا مجبور به افزایش نیروهایش می‌شد و این «تکرار چرخه‌ای خواهد بود که ۲۰ سال است در آن هستیم.» وزیر خارجه آمریکا گفت: «باید جایی برسیم که بگوییم دیگر بس است.»

با این‌که این ترامپ بود که در سال آخر حکومت خودش با طالبان به توافق رسید که نیروهای آمریکا تا ماه مه ۲۰۲۱ خارج می‌شوند و بایدن این‌را هم چند ماه به تاخیر انداخته جمهوری‌خواهان همچنان بخاطر عملیات خروج از بایدن انتقاد می‌کنند.

مک‌‌کانل روز پنجشنبه رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرد که «تصمیم گرفته مبارزه را کنار بگذارد تا خطرات تروریستی» افزایش پیدا کنند. این چهره ارشد حزب جمهوری‌خواه از رئیس‌جمهور دموکرات خواست خروج نیروها از افغانستان را به تاخیر بیاندازد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه گفت بایدن مجبور بوده با دستی بازی کند که دولت ترامپ تحویل آن داده و افزود: «رئیس‌جمهور باور دارد که پیروزی در این جنگ ممکن نیست و تصمیمی در همین راستا گرفته است.»

مقامات بارها گفته‌اند که حفظ امنیت در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل پیش‌نیاز حفظ دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان است. همین باعث شده که چند صد نیروی آمریکا فعلا در فرودگاه باقی بمانند و بایدن هنوز نتواند با صدای بلند پایان حضور آمریکا را اعلام کند.

آقای بایدن با اشاره به تلاش‌های غنی و عبدالله گفت: «آن‌ها دارند تلاش می‌کنند وحدت را بین رهبران افغانستان از نو برقرار کنند و این مردم افغانستان هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»

غنی خواهان سه میلیارد دلار کمک امنیتی از آمریکا است و در جلسات با قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه با سوالاتی در مورد این‌که چگونه می‌خواهد از این بودجه استفاده کند مواجه شد. جمهوری‌خواهان در ضمن با نگرانی در مورد پیشرفت‌های اخیر طالبان پرسیدند.

مایکل مک‌کال از تگزاس که جمهوری‌خواه ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است گفت: «ما می‌خواهیم از آنها حمایت کنیم. می‌خواهیم بتوانند از کشورشان در مقابل طالبان دفاع کنند. اما واقعیت این‌جا است که اوضاع خیلی وخیم است. سوال این‌جا است که می‌توانند طالبان را عقب بزنند یا نه؟»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا