اخبار سلبریتی هامعلومات

فوزیه کوفی کیست؟

فوزیه کوفی در سال ۱۳۵۴ در یک خانواده سیاسی در ولسوالی کوف‌آب ولایت بدخشان به دنیا آمد.

وی از پوهنتون کابل لیسانس حقوق و علوم سیاسی دارد و ماستری‌اش را در بخش روابط بین‌الملل و حقوق بشر از دانشگاه دیپلوماسی شهر جنیوا به دست آورده است. وی به زبان‌های دری، پشتو، انگلیسی و اردو تسلط دارد.
خانم کوفی در زمان حاکمیت طالبان برای دختران محروم از تحصیل، مکتب خانگی ایجاد کرد. سپس برای مدت دو سال در مؤسسات بین‌المللی ایفای وظیفه نمود. خانم کوفی در دفتر سازمان ملل متحد در بخش حمایت از اطفال (یونیسف) برای مدت شش سال مسؤول بخش حمایت از اطفال بوده است.

فوزیه کوفی در دوره پانزدهم ولسی‌جرگه به عنوان معاون و نماینده مردم ولایت بدخشان فعالیت نمود. وی اولین زن، در تاریخ کشور است که چنین سمتی را احراز کرده است. در دوره شانزدهم ولسی‌جرگه نیز به عنوان عضو ولسی‌جرگه و رئیس کمیسیون امور زنان کار نموده است.

زندگی نامه فوزیه کوفی

خانم کوفی یکی از چهره‌های فعال حقوق زنان افغانستان به‌‎شمار می‌رود و نقش فعالی را در تصویب قوانین حمایوی برای زنان و اطفال به ویژه قانون منع خشونت علیه زنان و قانون حمایت از اطفال در افغانستان بازی کرده است.
وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ از متحدین حنیف اتمر، یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان بود. وی ریاست حزب «موج تحول افغانستان» را به عهده دارد و نخستین زنی است که در افغانستان یک حزب سیاسی را رهبری می‌کند.

خانم کوفی نویسنده کتاب «نامه‌ها به دخترانم» است. وی جوایز متعدد بین‌المللی را به خاطر حمایت از مسایل حقوق بشر و حقوق زنان به دست آورده است.
خانم کوفی لقب «رهبران نوظهور جهانی» را از طرف شورای اقتصادی جهان و همچنین لقب «۵۰ زن با فکر جسور» را از طرف شورای اتلانتیک به دست آورده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا