آموزش تکنالوژیتکنالوژیشاهد

کلاب هاوس چیست؟ معلوماتی که درباره اپلیکیشن کلاب هاوس باید دانست.

احتمالا در روزهای اخیر، مکالماتی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر، تلگرام، اینستاگرام و… شنیده‌اید که راجع به شبکه اجتماعی جدیدی با نام Clubhouse گفتگو می‌کنند. اگر این نام را شنیده‌اید اما نمی‌دانید که دقیقا شبکه اجتماعی کلاب هاوس چیست یا اگر پس از ورود به این نرم افزار، در لیست انتظار ورود قرار گرفته‌اید و از استفاده از آن مایوس شده اید، این مطلب برای شما نوشته شده است. این بار در مالتینا بلاگ به معرفی کلاب هاوس خواهیم پرداخت و با مرور آن همه چیز را در رابطه با Clubhouse خواهید دانست.

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس، یک شبکه اجتماعی برای گفتگوهای صرفا صوتی است که در آن، افراد می‌توانند مکالمات مختلف را میزبانی کرده و عضو مکالمات دلخواه خود شوند.

با شروع به کار نرم افزار و بازکردن آن، با لیستی از گروه‌ها یا اتاق‌ها مواجه خواهید شد. شما می‌توانید به اتاق‌هایی که موضوعات مورد علاقه شما را دنبال می‌کنند پیوسته و یا اتاق مورد نظر خود را ایجاد، و با اعضای آن به بحث و گفتگو در آن بپردازید.

در این شبکه، هر اتاق با محوریت موضوعی خاص ایجاد شده و اغلب، توسط افراد متخصص در آن موضوع و حوزه، ایجاد و اداره خواهند شد.

به طور خلاصه: Clubhouse یک برنامه رسانه اجتماعی مبتنی بر صدا است. این شرکت خود را به عنوان نوع جدیدی از شبکه اجتماعی مبتنی بر صدا معرفی کرده است که در آن به افراد اجازه داده می‌شود تا در هر جایی به گفتگو، قصه‌گویی، ایده‌پردازی، تعمیق دوستی و ملاقات با افراد جدید و تفکرات جالب در سراسر جهان بپردازند.

جالب است بدانید در این شبکه، هیچ ویدیو، عکس و حتی متنی وجود ندارد و تنها افراد از طریق ویس با یکدیگر در ارتباط هستند. برای شبیه‌سازی می‌توان گفت که فرض کنید شما در حال گوش دادن و شرکت در یک پادکست آنلاین و زنده هستید.

هیچ مکالمه‌ای در اتاق‌ها ذخیره نمی‌شوند پس اگر از موضوع مکالمات یک اتاق لذت برده و گمان می‌کنید بعدا از آنها استفاده مجدد خواهید کرد، آن اتاق را ترک نکنید.

اگر از مکالمات صوتی لذت می‌برید و علاقه به انتقال احساسات از طریق صوت و نه متن دارید، این شبکه اجتماعی بهترین انتخاب برای شماست.

چه کسانی در Clubhouse عضو هستند و دلیل محبوبیت کلاب هاوس چیست؟

این شبکه اجتماعی پس از پیوستن افراد مشهوری مانند دریک، ویرجیل ابلوح، کوین هارت، کریس راک یا اشتون کوچر و یا حتی اپرا به آن، شهرت زیادی پیدا کرد و بسیاری آن را از جذابیت‌های این شبکه می‌دانند. اینکه شما می‌توانید با افراد مشهور و قدرتمند، بدون واسطه مکالمه کنید، برای بسیاری از افراد هجیان انگیز است. Refinery29 شبکه سازی را دلیل اصلی افزایش محبوبیت کلاب هاوس عنوان کرد. بر اساس مقاله‌ای نوشته نویسنده اخبار فناوری Vajresh Balaji، این برنامه اکنون میزبان بیش از ۱۰ میلیون کاربر است و گسترش زیادی یافته است.

اکنون این شبکه اجتماعی میزبان پادکست‌های محبوب و ستاره‌های رسانه‌های اجتماعی مانند Lindsey Metselaar و Serena Kerrigan شده است که از این پلتفرم برای میزبانی بحث‌های خصوصی و عمومی، به صورت مستقیم با طرفداران خود استفاده می‌کنند. انحصاری بودن Clubhouse احساس امنیت بیشتری را برای کاربران با مشخصات بالا فراهم می‌کند و امکان مکالمه‌های جالب را بین افراد مشهور و افراد عادی وجود دارد. MC Hammer به دلیل میزبانی اتاق‌های مربوط به ارزهای دیجیتال و بیت کوین و امثال آن مشهور است، در حالی که کوین هارت در مورد استنداپ و کمدی و فان با طرفداران خود بحث می‌کند. به لطف عدم ذخیره دائمی ‌چت و ویس‌ها و عدم امکان سیو، برخلاف Instagram Live، افراد مشهور از این بابت نگرانی نخواهند داشت که سخنان آنها در کلاب هاوس و با طرفداران خود، بلافاصله به تیتر یک روزنامه‌ها تبدیل شود.

به غیر از افراد مشهور، این برنامه ظاهراً بر روی افرادی متمرکز شده است که آنها را یک کاربر نخبه می‌داند.

روش عضویت در کلاب هاوس چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید روش عضویت در شبکه اجتماعی کلاب هاوس چیست، باید بگوییم که در حال حاضر، شما باید حتما توسط کسی که از قبل عضو این برنامه است به برنامه دعوت شوید. اگر کارت دعوت دریافت کنید و عضو شوید،۴ دعوتنامه نیز شما دریافت خواهید کرد که می‌توانید آن را در اختیار دوستان و اطرافیان خود قرار دهید. این روش که فقط با دعوتنامه می‌توان از برنامه استفاده کرد، پیشتر در برنامه‌های دوستیابی مانند Lox Club دیده شده است. برای استفاده از این برنامه شما می‌توانید برنامه را نصب و در لیست انتظار قرار گیرید. اگرچه که هنوز لیست انتظار بی نتیجه بوده است اما مدیر عامل کلاب هاوس، پل دیویدسون وعده داده است که این برنامه در نهایت برای همه، از جمله کاربران اندروید، که در حال حاضر به این شبکه اجتماعی دعوت نشده اند و قابلیت استفاده از آن را ندارند، باز خواهد شد.

کلاب هاوس برای اندروید

اگرچه که هنوز نسخه رسمی‌برای اندروید ارائه نشده است، اما نسخه‌های غیر رسمی‌توسط برنامه نویسان مختلف ارائه شده است. این نسخه‌ها غالبا توسط برنامه نویسان کشور‌های مختلف از روی نسخه اصلی نوشته شده و توسط تیم برنامه نویسی رسمی، هنوز ارائه نشده است.

هنوز به دو دلیل این کار را انجام نداده است: این برنامه می‌خواهد جامعه را به آرامی ‌ایجاد کند و می‌خواهد ویژگی‌هایی را تهیه کند که به آن کمک کند تعداد بیشتری از افراد را اداره کند.

چرا کلاب هاوس مورد توجه قرار گرفته است؟

برای اینکه متوجه شوید دلیل محبوبیت کلاب هاوس چیست ، این نکته لازم به ذکر است که در این شبکه موضوعات گسترده دنبال شده که تقریبا موضوعات مورد علاقه همه در آن یافت می‌شود. از موضوعات مورد علاقه بانوان خانه دار گرفته تا تفسیرهای سیاسی معتبر و خوب توسط خبرنگاران بسیار مشهور و معروف و با اطلاعات بالا. تا حدی که ایلان ماسک حتی از ولادیمیر پوتین نیز دعوت کرده است تا در این برنامه عضو شود و به گفتگو بپردازد.

پیش‌بینی می‌شود که این شبکه رشد گسترده‌ای داشته باشد و در بین افراد ماندگار شود و چه بهتر که از ابتدای کار آن، همراه این شبکه بوده باشید.

راه حذف کلاب هاوس چیست ؟

حال فرض کنید به کلاب هاوس دعوت شده‌اید اما بعد از مشاهده و یا استفاده از آن، به هر دلیلی قصد دارید از شر آن خلاص شوید. حالا راه حل خروج از کلاب هاوس چیست ؟

جک مورس در Mashable مقاله مفصلی در مورد حذف Clubhouse و خط مشی داده‌های برنامه نوشت. اما به جرات می‌توان گفت که خلاص شدن از شر حساب کاربری شما در برنامه کلاب هاوس، با طی یک روند ساده امکان‌پذیر نیست.

در حقیقت، هیچ گزینه‌ای در داخل برنامه و یا وب سایت برای حذف کامل حساب کاربری شما در کلاب هاوس قرار داده نشده و برای حذف آن، شما باید مستقیما با تیم توسعه کلاب هاوس تماس گرفته و از آنها درخواست حذف اکانت و داده‌های خود را داشته باشید.

در خط و مشی رازداری برنامه آمده است که در صورت تمایل برای تغییر یا اصلاح اطلاعات شخصی، و یا حذف حساب کاربری خود، به وسیله ایمیل support@alphaexplorationco.com با ما در تماس باشید.

به همین خاطر، دقیقا مشخص نیست درخواست‌های شما، با چه سرعتی در کلاب هاوس پیگیری خواهد شد.

در واقع خروج از کلاب هاوس نیز به سختی ورود و عضویت در آن است!

دلیل عدم اطمینان برای استفاده از کلاب هاوس چیست ؟

در حال حاضر، شبکه اجتماعی کلاب هاوس، در زمینه تعدیل و کنترل محتوا دچار مشکل است. شکایات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد کلاب هاوس، برنامه‌ای برای کنترل محتوای توهین‌آمیز و محافظت از افراد در برابر آن ندارد.

افراد زیادی در رابطه با این عدم کنترل در کلاب هاوس، صحبت‌هایی داشته اند که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

– Rhian Beutler (rhiankatie) 21 دسامبر ۲۰۲۰

من قادر نیستم به مثبت اندیشی در رابطه با عدم اقدام کلاب هاوس در مواجهه با یهود ستیزی، همجنسگرایی، ترنس هراسی، زن ستیزی، نژادپرستی و موارد اینچنینی ادامه دهم!

– MICHAELA 👩🏻‍💻 (MichaelaHirsh) 21 دسامبر ۲۰۲۰

برای جنگ و ستیز مرز تعیین کنید و افرادی که کلام توهین آمیز دارند را مسدود کنید. البته اکنون برای این کار کمی‌دیر است چرا که تعداد بسیاری از این افراد در برنامه وارد و پخش شده اند!

The Verge در ماه جولای نوشت که به نظر نمی‌رسد شبکه اجتماعی کلاب هاوس برنامه‌ای برای تعدیل محتوا داشته باشد. اوضاع در این رابطه هیچ تغییری نداشته است. Vanity Fair در ماه دسامبر مقاله‌ای نوشت و در آن جزئیاتی از جو زودگذر کلاب هاوس منتشر کرد. وی در ادامه نوشت که ممکن است این برنامه در آینده‌ای نه چندان دور، به محلی برای رواج زن‌ستیزی و نژادپرستی تبدیل شود.

تیم توسعه کلاب هاوس در پاسخ به Vanity Fair اعلام کردند که «کلاب هاوس همه محتوای نژادپرستی، سخنان توهین‌آمیز، و سو استفاده را به صراحت محکوم می‌کند، همانطور که در دستورالعمل‌های انجمن و شرایط خدمات ما در برنامه ذکر شده است، روش‌های اعتماد و ایمنی برای بررسی و رسیدگی به هر گونه نقض این قوانین در برنامه وجود دارد.»

تیم توسعه و ارائه دهنده کلاب هاوس چه کسی (کسانی) هستند؟

پل دیویسون و روهان ست سال گذشته این برنامه را پیدا کردند. طبق گزارش CNBC، در ماه مه، با وجود داشتن فقط ۱۵۰۰ کاربر در آن زمان، در حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده بود.

تیلور لورنز برای نیویورک تایمز در ماه دسامبر گزارش داد که ۶۰۰،۰۰۰ کاربر ثبت شده دارد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید، استفاده از دعوتنامه و گستردگی شهرت در بین افراد، و همچنین توسعه تنها برای سیستم عامل ios، هیچ کدام دلیلی بر پیشرفته بودن و یا استفاده از روش های مارکتینگ جدید ندارد. نرم افزار کلاب هاوس، شبکه اجتماعی نوپا و جدید است که هنوز نیاز به پیشرفت و توسعه داشته و تا تکمیل شرایط مطلوب، راه فراوانی در پیش دارد. اما نقطه قوت کلاب هاوس چیست؟ تاکید بر روی روابط عمومی بالا و خروج از فضای شبکه های اجتماعی مبتنی بر متن و تصویر است که در دوران گسترش فضای مجازی، قطعا باعث ارتقا سطح روابط بین افراد خواهد شد. اگرچه که در حال حاضر این امکان در اپلیکیشن های دیگر از جمله تلگرام برقرار است.

حال نوبت شماست

نظر شما در مورد کلاب هاوس چیست ؟ آیا فراگیری ای نظیر اینستاگرام و فیسبوک برای آن متصورید؟ یا افول این شبکه اجتماعی نو پا را نزدیک می دانید.

نظرات خود را درباره ی کلاب هاوس در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و اگر این مطلب را مفید دیدید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

www.thecut.com

mashable.com

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا