افغانستان

کریم خلیلی: برای بازگشت آرامش به کشور باید از چوکات انحصارگرایی بیرون شد.

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و معاون پیشین ریاست جمهوری، می‌گوید که مشکل افغانستان از طریق «جنگ و زور» و «انحصارگرایی» حل نمی‌شود.

خلیلی که روز «یک‌شنبه، ۲۳ جوزا»، در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، تأکید کرد که باید از فرصت موجود برای تأمین صلح در کشور استفاده شود.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در این نشست افزود که روند صلح با هم‌پذیری پی‌گیری شود، نه با سازش یک جمع.

به گفته او، روند صلح زمانی موفق خواهد بود که همه نقش خود را در آن ببینند تا به این ترتیب ریشه‌های منازعات تاریخی در کشور حل شود.

محمدکریم خلیلی افزود که روند صلح تا زمانی که «روند سازش» باشد، مشکل افغانستان حل نخواهد شد، اما «جنبه‌ هم‌پذیری» این روند موفقیت آن را تضمین می‌کند.

رهبر حزب وحدت توضیح داد که اگر صلح جنبه «سازش و انحرافی» به خود بگیرد مشکل افغانستان حل نخواهد شد. او خطاب به طالبان گفت که با «زور و جنگ» هیچ کسی نمی‌تواند کشور را به صلح برساند.

او افزود که اعمال زور و تدوام انحصار راه حل مساله افغانستان نیست و برای بازگشت آرامش به کشور باید از چوکات انحصارگرایی بیرون شد.

محمدکریم خلیلی افزود که افغانستان کشور ۳۰ و ۴۰ سال پیش نیست و وضعیت تغییر کرده است به این دلیل مردم افغانستان به زور تسلیم نمی‌شوند.

او تأکید کرد که اکنون باید با «هم‌دیگر پذیری» به عنوان یک اصل قابل قبول بر مشکل کشور فایق آمد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا