افغانستانجهان

پاکستان از دادن پایگاه در خاکش به امریکا خودداری کرده است.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که اسلام‌آباد از دادن پایگاه به امریکا پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان خودداری کرده است.

وزیر خارجه پاکستان، روز «سه‌شنبه، ۱۸ جوزا»، در مصاحبه با رسانه پاکستانی جیونیوز گفته است که کشورش از دادن پایگاه نظامی به امریکا امتناع کرده است.

به گفته وزیر خارجه پاکستان، او در نشستی به احزاب سیاسی این کشور نیز گفته است که اسلام‌آباد «چنین قصدی ندارد.»

به گفته وزیر خارجه پاکستان، ممکن است امریکا در جست‌وجوی پایگاه‌های نظامی برای بررسی وضعیت افغانستان پس از خروج باشد، اما پاکستان به این کشور پایگاه نظامی نمی‌دهد.

قریشی در این مصاحبه تأکید کرده است که پاکستان خواهان یک افغانستان پایدار است، اما عواملی در آن‌جا وجود دارند که صلح در منطقه را نمی‌خواهند.

وزیر خارجه پاکستان گفت که اسلام‌آباد می‌خواهد که گفت‌وگوهای صلح هم‌زمان با خروج نیروهای بین‌المللی به پیش برود. او هم‌چنان افزوده است که جهان پاکستان را بخشی از مشکل در روند صلح نمی‌داند.

قریشی تصریح کرد که پاکستان باید در پی منافع خود در این روند باشد.

این در حالی است که پیش‌تر گزارش شده بود که مذاکرات امریکا با پاکستان برای ساخت پایگاه‌های نظامی پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به بن‌بست رسیده است. هرچند گزارش‌هایی نیز وجود دارد که پایگاهی در آن سوی خط دیورند در حال ساخت است.

از جانب دیگر، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که گزینه ساخت پایگاه توسط نیروهای امریکایی در پاکستان هنوز روی میز است و امکان انجام معامله با پاکستان وجود دارد.

از جانب دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا، تأیید کرده است که گفت‌وگوهای سازنده با پاکستان در مورد همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی داشته است.

سالیوان گفته است که این گفت‌وگوها از طریق کانال‌های نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک با پاکستان ادامه یافته است تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پایگاه امن داعش و القاعده تبدیل نمی‌شود تا امریکا را تهدید کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا