اخبار صحتافغانستان

قارچ سیاه، شمار مبتلایان در افغانستان به هفت نفر رسید.

بیماری «قارچ سیاه» از جمله بیماری‌های نادر است که افراد دارای سیستم ایمینی ضعیف؛ از جمله کسانی که به ویروس کرونا متبلا شده‌اند و در نتیجه سیستم ایمینی بدن‌شان تضعیف شده است، به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین بیماران سرطانی و دیابتی هم در معرض جدی ابتلا به قارچ سیاه اند.

علایم این بیماری ابتدا در بینی ظاهر می‌شود و اگر در اسرع وقت، بخش‌های التهابی بینی جراحی و برداشته نشود، باکتری به مغز می‌رسد و مغز را التهابی می‌کند. این بیماری اغلب با جراحی بزرگ؛ یعنی برداشتن چشم، بخشی از جمجمه و فک قابل درمان است.

وزارت صحت عامه‌ی کشور تأیید می‌کند که شمار بیماران مبتلا به قارچ سیاه در کشور به هفت نفر رسید.

عثمان طاهری، معاون سخن‌گوی وزارت صحت عامه امروز «دوشنبه، ۱۴ سرطان» به روزنامه اطلاعات می‌گوید که این موارد قارچ سیاه در ولایت‌های کابل، بغلان و سمنگان به ثبت رسیده است.

آقای طاهری توضیح داد که از این میان، یک مورد قارچ سیاه در بغلان، یک مورد در سمنگان و متباقی پنج مورد دیگر در کابل شناسایی شده است.

او تأکید کرد که آزمایش کرونای اکثر بیماران مبتلا به قارچ سیاه مثبت است.

دو روز پیش (شنبه، ۱۲ سرطان) وزارت صحت عامه برای نخستین بار از شناسایی سه مورد قارچ سیاه در کشور خبر داد. وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه در آن هنگام ابراز نگرانی کرد که واقعات قارچ سیاه در نزد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حال افزایش است.

آقای مجروح همچنین گفت که برای رسیده‌گی به افراد مبتلا به این بیماری به مسئولان ادارات مربوطه هدایت داده است تا تدابیر خاصی را در مراکز صحی اتخاذ و تجریدگاه‌های جداگانه را در شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا در مرکز و ولایات ایجاد کنند.

بنا بر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است. به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند. با این وجود این بیماری مسری نیست.

افراد تندرست معمولا با این بیماری مقابله می‌کنند، اما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به سرعت از این باکتری متأثر می‌شوند.

بیماری «قارچ سیاه» توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند.

تب، سرفه، سینه‌دردی، تنگی‌ نفس، تورم در یک بخش صورت، سردرد، گرفتگی سینوس، لکه‌های ورم‌کرده‌ی سیاه روی بینی یا درون دهان، شکم‌درد، حالت تهوع و استفراغ، خون‌ریزی گوارشی، خون در مدفوع و اسهال از علایم این بیماری است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا