افغانستاناقتصاد

صادرات افغانستان به چین ۶۴ درصد افزایش یافته‌است.

وزارت صنعت و تجارت می گوید که در ربع اول سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی کالاهای صادارتی افغانستان به چین ۶۴ درصد افزایش داشته‌است، در مقایسه با همین مدت در سال ۱۳۹۹.
به گفته این وزارت در سال جاری افغانستان به ارزش ۲۴.۹۳ میلیون دالر میوهٔ خشک و تازه، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زعفران، جلغوزهٔ سیاه، گیاهان طبی و صنایع دستی صادر کرده‌است. در حالیکه سال گذشته این رقم ۸.۹۸ میلیون دالر بود.
چین و افغانستان از طریق بندر حیرتان از راه زمین، بندر گوادر در پاکستان از راه دریا و همچنین دهلیز‌های هوایی داد و ستد تجاری دارند، و پس از ایران و پاکستان، چین سومین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود.
لوازم برقی و الکترونیکی، لباس، کفش و مواد خام کارخانه‌ها، از کالاهایی‌ست که از چین به افغانستان صادر می‌شود.
در ماه می سال جاری میلادی وزارت فواید عامه افغانستان اعلام کرد که ساخت جاده جَغلی با طول حدود پنجاه کیلومتر میان افغانستان و چین در بدخشان ادامه دارد.
این جاده از منطقه «بزهای گنبد خورد» در پامیر بدخشان شروع تا انتهای ولسوالی واخان بدخشان امتداد دارد که تقریباً به مرز چین می‌رسد.
به گفتهٔ وزارت فواید عامه افغانستان براساس برنامه دولت افغانستان این جاده بخشی از دهلیز واخان را تشکیل خواهد داد که گامی در راستای ااتصال منطقه‌ای افغانستان است و تبدیل کردن این کشور به یک کشور سیاست اقتصاد محور.
واخان منطقهٔ کوهستانی در بدخشان است که قبلا تردد موترها در آنجا ممکن نبود. اکنون این وزارت‌خانه ساخت جاده جغلی را آغاز کرده که در آینده قیر‌ریزی خواهد شد و به عنوان گذرگاهی میان چین و افغانستان استفاده خواهد شد.
هزینه ساخت این جاده، بیشتر از ۳۶۹ میلیون افغانی (حدود ۵ میلیون دالر) اعلام شده که با ۲۲ شورای محلی کار ساخت آن قرارداد شده و هزینه آن توسط دولت افغانستان پرداخت می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا