افغانستان

در شش ماه اخیر، ۱۰ شهروند خارجی تابعیت افغانستان را گرفته‌اند.

وزارت عدلیه اعلام کرد که در شش ماه نخست سال مالی ۱۴۰۰، هفت شهروند خارجی درخواست کسب تابعیت افغانستان را کرده‌اند و پرونده‌های کسب تابعیت ۱۰ شهروند خارجی نهایی شده‌ است که شامل پرونده‌های امسال و سال گذشته است.

این وزارت در مورد کسانی که شهروندی افغانستان را گرفته‌اند، معلومات دقیق نداده، اما گفته است که این ۱۰ تن، شهروندان کشورهای مختلف جهان اند که با نهایی شدن پرونده‌های کسب تابعیت شان توسط وزارت عدلیه و صدور فرمان از سوی ریاست جمهوری، رسماً تابعیت افغانستان را دریافت کرده‌اند.

طبق اعلام وزارت عدلیه، پرونده‌های متقاضیان کسب شهروندی پس از بررسی در کمیسیون بررسی امور ترک تابعیت و کسب تابعیت به طی مراحل گذاشته شده و با نهایی شدن ۱۰ پرونده، تنها سه پرونده کسب تابعیت تحت کار وزارت عدلیه قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد.

وزارت عدلیه گفته است که در این مدت ۱۰۲ تن از شهروندان افغانستان به دلیل کسب تابعیت کشورهای دومی، درخواست ترک تابعیت افغانستان را کرده‌اند.

این وزارت می‌گوید که پرونده‌های ترک تابعیت این افراد را پس از بررسی در کمیسیون مربوط به طی مراحل گذاشته است.

وزارت عدلیه تصریح کرده است که در شش ماه اول سال مالی جاری، ۱۷۸ پرونده ترک تابعیت شامل پرونده‌های امسال و سال گذشته نهایی شده و پس از تصویب کابینه، از سوی ریاست جمهوری منظور شده است.

این وزارت می‌گوید که عمده‌ترین دلیل ترک تابعیت افغانستان، قوانین و مقررات شماری از کشورهایی است که اتباع افغانستان در آن زنده‌گی می‌کنند و می‌خواهند تابعیت همان کشور را کسب کنند.

طبق معلومات وزارت عدلیه، این شمار کشورها، اعطای تابعیت به شهروندان خارجی را مشروط به لغو تابعیت قبلی شان کرده است و متقاضیان نمی‌توانند هم‌زمان تابعیت دو کشور را داشته باشند.

وزارت عدلیه تأکید کرده است که روند طی مراحل پرونده‌های ترک تابعیت و کسب تابعیت به دلیل ارسال پرونده‌ها به ادارات امنیتی، وزارت مالیه و اداره ثبت احوال نفوس برای اطمینان از عدم مسوولیت جرمی، مالی و تثبیت هویت، نسبتاً طولانی می‌شود. این وزارت از ادارات مزبور خواسته است که در راستای طی مراحل سریع این پرونده‌ها با وزارت عدلیه همکاری کنند تا سبب سرگردانی درخواست‌کننده‌گان نشود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا