افغانستانخبر برتر

پارلمان اروپا: درخواست‌‌های رد شده‌ پناهنده‌گی افغان‌ها دوباره بررسی شود.

پارلمان اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است که درخواست‌های پناهنده‌گی افغان‌ها را به شمول درخواست‌های رد شده بررسی کنند.

اعضای پارلمان اروپا این پیشنهاد را روز «پنج‌شنبه،‌ ۲۵ سنبله» با نشر قطع‌نامه‌ای همگانی کردند.

این نهاد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌ است که افغان‌ها را زیر هیچ شرایطی به گونه اجباری به افغانستان نفرستند.

قطع‌نامه پارلمان اروپا با ۵۳۶ رای موافق، ۹۶ رای مخالفت و ۵۰ رای ممتنع از سوی اعضای این نهاد تصویب شد.

در بخشی از این قطع‌نامه، پارلمان اروپا به تصرف افغانستان از راه زور واکنش نشان داده و خواستار کمک‌های بشردوستانه و پاسخگویی هماهنگ به افرادی شده است که زیر تهدیدهای جدی در افغانستان قرار دارند.

این نهاد گفته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به زنان افغان که در پی مصونیت‌شان هستند، برنامه ویزای ویژه را روی دست گیرند.

نماینده‌گان پارلمان اروپا هم‌چنان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که برای ایجاد سهولت در تخلیه شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه و افغان‌های زیر تهدید، از طریق راه‌های مصون کمک کند.

در این قطع‌نامه تصریح یافته است که کشورهای عضو اتحادیه باید به همسایه‌گان افغانستان و کشورهایی که به دنبال محافظت از این افراد هستند، همکاری کنند.

این نهاد از کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا خواسته است که پیشنهاد قانونی خود را برای مسایل بشردوستانه ارایه دهد و تصریح کرده است که کشورهای عضو نیز مسوولیت‌شان را در قبال این پیشنهاد انجام دهند.

نماینده‌گان پارلمان اروپا هم‌چنان از گزارش‌هایی در مورد نقض حقوق بشری، از جمله اعدام، سربازگیری کودکان، سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز و محدود شدن حقوق بشری، به ویژه حقوق زنان در افغانستان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نهاد از اتحادیه اروپا خواسته است که برای سهولت در تخلیه شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه و افغان‌های در معرض خطر، از طریق راه‌های مصون کمک کند.

نماینده‌گان پارلمان اروپا گفته‌اند که مشارکت عملیاتی دولت طالبان برای مسایل اکمالاتی کمک‌های بشردوستانه و خروج مصون اتباع خارجی و افغان‌های در معرض خطر، ضروری است.

با این حال تصریح شده است که در حال حاضر شرایط برای به رسمیت شناختن طالبان که به گفته این نهاد، «در حال حاضر دست‌آوردهای ۲۰ ساله را از بین می‌برند»، فراهم نیست.

در حال حاضر آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هالند، پولند، بلژیک، یونان، پرتگال، چک، سویدن، مجارستان، اتریش، بلغارستان، دنمارک، فنلند، سلواکیا، آیرلند، کرواسی، لتوانیا، استونیا، قبرس، لوگزامبورگ و مالت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شمرده می‌شوند.

گفتنی است که هم اکنون شمار زیادی از افغان‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقامت دارند که در حال حاضر یا گذشته درخواست پناهنده‌گی داده‌اند، اما درخواست‌شان رد شده است.

پیش از این، نهادهای حقوق بشری نیز از کشورها خواسته بودند که با درک وضعیت افغانستان، به درخواست‌های پناهنده‌گی افغان‌ها رسیده‌گی کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا