افغانستانخبر برتر

جلسه قطر: امریکا کمک‌های‌ بشردوستانه را ادامه می‌دهد، طالبان رفت‌وآمد مصون را تسهیل می‌کنند.

با پایان مذاکرات دو روزه میان هیأت‌های حکومت سرپرست طالبان و امریکا در دوحه، طرف‌ها توافق کرده‌اند که کمک‌های بشردوستانه‌ امریکا با افغانستان هم‌چنان ادامه یابد.

محمدنعیم، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی دوحه روز «دوشنبه، ۱۹ میزان»، گفت که در جریان این مذاکرات، امریکا به فراهم کردن تسهیلات برای کمک‌رسانی سایر نهادهای بشری نیز تعهد کرده است.

به گفته او، در مذاکرات تأکید شده است که کمک‌های بشردوستانه نباید با مسایل سیاسی پیوند داده شود.

طالبان در جریان این گفت‌وگوها تصریح کرده‌اند که در زمینه شفافیت کمک‌ها و رساندن آن به افراد مستحق، با نهادهای خیریه کار می‌کنند.

هم‌چنان محمدنعیم افزود که طالبان تسهیلات را نیز «به گونه اصولی»  برای رفت‌وآمد شهروندان خارجی به افغانستان فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، در جریان این نشست تلاش شده است که روابط دیپلماتیک به «حالت خوب» بازگردد و تأکید شده است که این گونه مذاکرات در آینده نیز ادامه یابد.

وزارت خارجه امریکا هرچند از مسایل مورد بحث یاد کرده، اما در مورد توافق روی موارد مشخص چیزی نگفته است.

این وزارت به نقل ند پرایس، سخنگوی آن وزارت خارجه امریکا، گفته است که در جریان این دیدار، هیأت امریکایی بیش‌تر به نگرانی‌های تروریستی و عبور مصون افراد تمرکز کرده است.

ندپرایس هم‌چنان افزوده است که حقوق بشر، مشارکت معنادار زنان و دختران در جامعه و ارایه کمک‌های مستقیم بشردوستانه امریکا نیز بحث شده است.

او این مذاکرات را «صادقانه»‌ و «حرفه‌ای» خوانده و گفته است که امریکا طالبان را نه براساس گفته‌ها؛ بلکه مبتنی بر اقدامات‌شان قضاوت می‌کند.

مذاکرات میان دو طرف روز شنبه در دوحه آغاز شد و دو روز ادامه یافت.

این اولین دیدار هیأت‌های طالبان و امریکا پس از سقوط کابل است.

پیش از این، امریکا گفته بود که به کمک‌های بشردوستانه‌اش ادامه می‌دهد، اما این کار از طریق حکومت سرپرست طالبان صورت نخواهد گرفت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا