افغانستانخبر برتر

فعالان آموزشی: مکاتب دخترانه بازگشایی و معلمان زن به وظایف‌شان برگردند.

جمعی از فعالان آموزشی، خواستار بازگشایی هرچه زودتر مکاتب دخترانه و فراهم شدن فرصت کاری برای آموزگاران زن با حفظ احترام و امتیازهای قانونی آن‌ها شده‌اند.

این فعالان نسبت به بازگشایی مکاتب پسرانه و مکاتب دوره ابتدایی دخترانه ابراز «خرسندی» کرده، اما نگرانی شدید خود را در رابطه به بسته ماندن مکاتب دوره لیسه دختران ابراز داشته‌اند. طبق اعلامیه فعالان عرصه آموزش، مکاتب دخترانه برای دوره لیسه در ۳۰ ولایت کشور مسدود است.

در اعلامیه آمده است: «حق آموزش از اساسی‌ترین حقوق اسلامی و انسانی دختران است. مسدود گذاشتن مکاتب دخترانه، این حق بنیادین دختران را نقض می‌کند. طالبان در مقابل هر دانش‌آموز دختر برای هر روزی که از فرصت یادگیری محروم می‌شوند، در نزد خداوند، وجدان جمعی و تاریخ پاسخگو است.»

طبق اعلامیه، دو سال می‌شود که شاگردان دختر به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و تشدید جنگ، از آموزش بازمانده‌اند و براساس یافته‌های علمی، هرگاه‌ آموزش دانش‌آموزان با سکته‌گی طولانی مواجه شود، سبب فراموش شدن اندوخته‌‌های پیشین می‌شود.

فعالان عرصه آموزش و پرورش می‌گویند که بسته ماندن مکاتب دختران سبب می‌شود که آن‌ها نتوانند بدون اشتراک در برنامه‌های ویژه کمکی دوباره به شکل موثر به درس‌های خود ادامه دهند.

به باور آن‌ها، در صورتی که تأخیر در بازگشایی مکاتب دختران بیش از این ادامه یابد، میلیون‌ها دانش‌آموز با مشکلاتی در روند یادگیری مواجه خواهند شد.

هم‌چنان گفته شده است که مسدود نگه‌ داشتن مکاتب، سبب ایجاد تنفر میان میلیون‌ها شاگرد دختر، آموزگاران زن، والدین و دیگر اعضای خانواده در مقابل عاملان محرومیت آن‌ها از حق آموزش و کار خواهد شد و این محرومیت به‌طور طبیعی حلقه تنفر، ظلمت و خشونت را که سال‌‌ها است کشور از آن رنج می‌برد، ادامه خواهد داد.

در مورد پیامد اجتماعی مسدود ماندن مکاتب دختران گفته شده است که این امر‌ فرصت را برای ازدواج‌های اجباری و پیش از وقت دختران مساعد می‌کند.

هم‌چنان در اعلامیه آمده است که آموزگاران زن افغانستان از صادق‌‌ترین کادرهای کشورند و این قشر با کم‌ترین دست‌مزد،‌ دشوارترین خدمات را به اجتماع فراهم می‌کنند.

طالبان صرف به مکاتب دخترانه دوره ابتدایی اجازه فعالیت داده‌اند. هم‌چنان معلمان زن اجازه نیافته‌اند که به وظایف‌شان برگردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا