افغانستانخبر برتر

نشست تهران درباره افغانستان توسط رییس جمهور ایران افتتاح می‌شود.

قرار است نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه، فردا «چهارشنبه، ۵ عقرب»، در تهران افتتاح شود. در این نشست از طالبان دعوت نشده است و مقام‌های طالبان نیز پیش‌تر گفته بودند که در آن شرکت نمی‌کنند.

سخنگوی وزیر خارجه ایران گفته است که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، فردا این نشست را افتتاح و در آن سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، سعید خطیب‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری درباره نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان در تهران گفته است: «اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا با حضور شش کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.»

به گفته او، وزیران خارجه اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به‌شکل حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به‌صورت آنلاین در این نشست حضور خواهند داشت؛ اما نماینده‌گان این دو کشور به‌صورت حضوری در این نشست در محل وزارت خارجه شرکت می‌کنند.

او هم‌چنان گفت که سفیران کشورهای ‌مزبور هم فردا در این نشست حضور خواهند داشت.

خطیب‌زاده گفت که چند ساعت از این جلسه به‌شکل محتوایی ادامه می‌یابد و تلاش می‌شود بیانیه‌ای به اجماع کشورهای همسایه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از جانب دیگر گفت که فردا دبیرکل سازمان ملل هم پیامی به این نشست صادر خواهد کرد.

او افزود: «فردا نگاه‌ها به تحقق اراده مردم افغانستان و آینده این کشور معطوف خواهد بود. آن‌چه مردم افغانستان از کشورهای مثل جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند، این است که کمک کنند اراده آن‌ها محقق شود. ما امروز میزبان چهار میلیون افغانستانی هستیم که بسیاری از آن‌ها از نخبه‌گانی هستند که با ما صحبت می‌کنند و انتظارات‌شان را بیان می‌کنند. مردم افغانستان در داخل افغانستان هم همین صدا را دارند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم‌چنان گفت که هیأت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشد و در این صورت قطعاً می‌تواند به‌عنوان یک هیأت حاکمه مسوول، خود را نشان بدهد.

او خاطرنشان کرد که طالبان باید برای ایجاد یک دولت پایدار و فراگیر متشکل از همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان، زمینه‌سازی کنند.

پیش از این، نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه بدون روسیه به میزبانی پاکستان به‌صورت آنلاین برگزار شده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا