افغانستانخبر برتر

ترکیه: برای تامین وحدت در افغانستان، دولتی فراگیر تشکیل شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که در راس هیأتی به ترکیه رفته است، روز «پنج‌شنبه، ۲۲ میزان»، با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش‌اوغلو پس از این دیدار در یک نشست خبری در مورد این دیدار جزییات داد.

او گفت که در دیدار با هیأت طالبان بار دیگر تاکید کرده که برای تامین وحدت در افغانستان، باید دولتی فراگیر تشکیل شود. به گفته او، بار دیگر خاطرنشان کرده است که در کنار طالبان، باید همه گروه‌های قومی و مذهبی در دولت حضور داشته باشند.

وزیر خارجه ترکیه در این نشست خبری گفته است: «هیأت مذکور پس از دیدار با نماینده‌گان کشورهای مختلف از جمله امریکا در دوحه، پایتخت قطر، شب گذشته درخواست خود برای سفر به ترکیه را مطرح کردند.»

چاووش‌اوغلو تصریح کرد که پس از دریافت این اطلاعات نظر خود را «برادرانه» در میان گذاشته است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ما تا به امروز به جامعه جهانی درباره اهمیت تعامل با دولت کنونی طالبان توضیح داده‌‌ایم، اکنون کشورهای جهان به این امر پی برده و چه بی‌طرفانه و چه مغرضانه با طالبان در تماس هستند.»

چاووش‌اوغلو هم‌چنان بر لزوم حل مشکل ارسال کمک‌های فوری بشردوستانه در چارچوب تعامل تأکید کرد و گفت که هلال احمر ترکیه یک محموله ۳۳ هزار تُنی کمک‌های بشردوستانه را از پاکستان به افغانستان تحویل داده است.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که اقتصاد افغانستان نباید سقوط کند. او گفت: «کشورهایی که حساب‌ها و پول‌های افغانستان را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند، باید از نظر پرداخت حقوق انعطاف بیش‌تری داشته باشند. در مورد آخرین تحولات در این زمینه از آن‌ها اطلاعات دریافت کردیم.»

به گفته او، طالبان اعلام کردند که اگر مهاجران افغان بخواهند به کشورشان بازگردند، هر حمایتی لازم باشد انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه هم‌چنان گفت که توصیه‌های خود در خصوص تحصیل دختران و اشتغال زنان را بار دیگر با طالبان در میان گذاشته است.

طالبان در روزهای اخیر مذاکراتی را با امریکا، اتحادیه اروپا و دیپلماتان غربی در دوحه برگزار کرده‌اند. در این مذاکرات طالبان خواهان آزادسازی سرمایه بانک مرکزی، کمک‌های بشردوستانه و تعامل با حکومت تازه تشکیل‌شان شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا