افغانستانخبر برتر

ستانکزی: مقام‌های حکومت پیشین می‌توانند به کشور برگردند، اما توقع وزارت نکنند.

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان می‌گوید مقام‌های حکومت پیشین می‌توانند به کشور برگردند، اما نباید توقع داشته باشند که «وزیر» و یا «نخست‌وزیر» شوند.

شیرمحمد عباس استانکزی که امروز «یک‌شنبه، ۷ قوس» در جمعی از کارمندان وزارت خارجه‌ی طالبان در شهر کابل صحبت می‌کرد، گفت با مقام‌های حکومت پیشین در تماس است و از آنان خواسته تا به کشور برگردند.

او افزود که به این افراد گفته است: «بیاید در وطن خود. این توقع را نکنید که وزیر، نخست‌وزیر و یا هم رییس‌جمهور شوید. به عنوان یک افغان بیایید و در وطن زندگی کنید.»

استانکزی همچنین گفت این افراد در گذشته هر کاری را که انجام داده‌اند، مربوط به گذشته‌ی‌شان می‌شود و کسی نمی‌تواند به آنان بگوید که در افغانستان زندگی نکنند.

او خطاب به مقام‌های حکومت پیشین افزود که هیچ کسی اجازه ندارد تا برای آنان مشکل ایجاد کند. معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان تأکید کرد: «خاک از همه است. اگر امروز نمی‌آیید، فردا بیایید.»

او همچنین گفت: «ما در این سرزمین (افغانستان) به انجینر ضرورت داریم، به داکتر ضرورت داریم، به خلبان، عسکر و جنرال ضرورت داریم.»

شیرمحمد عباس استانکزی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش همچنین گفت که طالبان تلاش می‌کنند تا اعتماد مردم را کسب کنند. او تأکید کرد که نباید عمل‌کرد نیروهای این گروه در مخالفت با ارزش‌های مردم باشد.

استانکزی تأکید کرد که طالبان باید از تجربه‌های گذشته درس بگیرند و وحدت ملی را تحکیم کنند.

به‌دنبال سقوط افغانستان به‌دست گروه طالبان در تاریخ ۲۴ اسد، بیشتر مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را ترک کرده و در کشورهای دیگر پناهنده شده است.

همچنین این گروه شماری از مقام‌های پیشین را که پس از تسلط طالبان بر کشور به کارشان ادامه دادند، نیز از کار برکنار کردند. در مواردی هم، نیروهای این گروه تعدادی از مقام‌های پیشین حکومتی را بازداشت و زندانی کردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا