افغانستانخبر برتر

وزیر خارجه طالبان به امریکا: مسأله اساسی مردم افغانستان امنیت مالی است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره‌ی امریکا مسأله‌ی اساسی مردم افغانستان را «امنیت مالی» خوانده و گفته است که وضع تعزیرات امریکا بر طالبان، بدترین خاطره‌ی مردم افغانستان از آن کشور خواهد بود.

در این نامه که امروز «چهارشنبه، ۲۶ عقرب» منتشر شده، آمده است: «جای تعجب است که با اعلام دولت جدید افغانستان (طالبان)، دولت امریکا محدودیت بالای ذخایر بانک مرکزی ما وضع کرد. این بر خلاف انتظارات ما (طالبان) و توافق‌نامه‌ی دوحه است.»

در نامه تأکید شده است که افغانستان پس از چند دهه جنگ، از امنیت جانی برخوردار است و اکنون «مسأله‌ی اساسی مردم این کشور، امنیت مالی است». امیرخان متقی گفته که پس از بیش از ۴۰ سال جنگ، افغانستان هم‌اکنون دارای یک حکومت «واحد»، «مسئول» و «عاری از فساد» است.

او افزوده است که طالبان گام‌های عملی برای تأمین حکومت‌داری خوب، امنیت و شفافیت برداشته و موفق شده‌اند که جزایر قدرت، فساد، اختلاس، غصب و سایر محرومیت‌ها را از بین ببرند.

همچنین متقی گفته است این گروه امنیت سرتاسری را در افغانستان تأمین کرده است که در حال حاضر از خاک افغانستان هیچ تهدیدی برای کشورهای و منطقه و جهان وجود ندارد.

او افزوده که هم‌اکنون «امنیت مالی» بزرگترین مسأله‌ی افغانستان است و تعزیرات دولت امریکا بر ذخایر بانک مرکزی افغانستان هم عامل آن است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته مسدودکردن این ذخایر ارزی نه در حل «مشکل» کمک می‌کند و نه هم خواست مردم افغانستان است. او تأکید کرده است که دولت امریکا باید محدودیت بر دسترسی طالبان بر این پول را بردارد.

امیرخان متقی افزوده که وضع تعزیرات بر ثروت و پول افغانستان توسط دولت امریکا که پس از امضای توافق‌نامه‌ی دوحه در جنگ نبوده، دور از منطق است.

با این حال، امیرخان متقی ابراز نگرانی کرده است که اگر این محدودیت‌ها رفع نشود، طالبان و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و این امر به مهاجرت گسترده در منطقه و جهان منجر می‌شود. همچنین به گفته‌ی او، مسدودکردن ذخایر بانک مرکزی در امریکا و تحریم‌های اقتصادی علیه طالبان توسط این کشور به بخش‌های صحی، معارف و سایر سیستم‌های خدمات ملکی افغانستان آسیب می‌زند.

با این حال، متقی از اعضای کنگره‌ی امریکا خواسته است که در مورد برداشتن این تحریم‌ها و محدودیت‌ها عمیقا فکر و اقدام کنند. او گفته است: «مشکلات پیش روی ملت ما ناشی از تحریم‌ها و برخورد یکجانبه و ناعادلانه مقامات آمریکایی باید منصفانه بررسی شود و به آن به شکل سطحی دیده نشود.»

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که حکومت امریکاهم باید در حل بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان گام‌های مسئولانه بردارد تا درهای روابط میان دو طرف در آینده باز شود. او از حکومت این کشور خواسته است که ذخایر بانک مرکزی افغانستان را باز و محدودیت‌ها علیه این گروه را بردارد.

در همین حال، امیرخان متقی تأکید کرده است: «ما باور داریم که هر دو طرف فرصت بسیار خوبی برای داشتن یک رابطه‌ی مثبت در آینده دارند و باید از گذشته‌ی تلخ درس بگیریم. در حالی که ما فرصت بسیار خوبی برای روابط مثبت داریم، استفاده از گزینه‌ی تحریم و فشار نمی‌تواند به بهبود روابط ما کمک کند.»

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که اکنون تمامی فرصت‌ها برای بازسازی و توسعه‌ی افغانستان فراهم شده است. او گفته است: «در آینده، ایالات متحده‌ی [امریکا] می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کند.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا