افغانستانخبر برتر

سازمان ملل متحد برای جلوگیری از فقر گسترده در افغانستان به مردم کمک نقدی می‌کند.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه برنامه کمک نقدی ۳۰۰ میلیون دالری را برای مردم افغانستان اعلام کرد. این کمک به خانواده‌های دارای کودکان، سالمندان یا افراد دارای معلولیت به منظور رفع فقر روز افزون پرداخته می‌شود.

در آنچه که برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) به عنوان­ »چشم انداز اقتصادی-اجتماعی هشدار دهنده» برای ۱۳ ماه آینده افغانستان توصیف کرد، همچنین پروژه ۱۰۰ میلیون دالری «پول نقد در بدل کار» برای افزایش اشتغال و ۹۰ میلیون دالری به عنوان پرداخت برای مشاغل کوچک، در نظر گرفته است.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه برنامه انکشافی ملل متحد، به خبرگزاری رویترز گفت: «این احتمالاً بهترین راه برای متوقف کردن این فروپاشی عظیم نزدیک به فقر همگانی خواهد بود.»

افغانستان پس از تصرف قدرت از سوی طالبان، با کاهش شدید کمک‌های انکشافی بین المللی دست و پنجه نرم می‌کند، سیسم اقتصادی و بانکداری آن در معرض فروپاشی قرار دارد و پاندمی کرونا و خشکسالی شرایط زندگی را برای مردم دشوارتر کرده است.

برنامه غذایی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که فقر ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۲ تقریباً همگانی شود و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان را تحت تأثیر قرار دهد.

این سازمان اعلام کرده است که ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان با مشکل غذایی حاد روبرو هستند.

(UNDP) یک صندوق امانت ویژه‌ای را در ماه اکتوبر با تعهد ۵۰ میلیون یورو (۵۸ میلیون دالر) از سوی آلمان، ایجاد کرد تا پول نقد مورد نیاز فوری را مستقیماً به افغان‌ها ارائه دهد. این صندوق تاکنون تعهداتی به مبلغ ۱۷۰ میلیون دالر دریافت کرده است.

گزارش (UNDP) به تقویت برنامه پرداخت نقدی معروف به (ABADEI) که در ماه اکتوبر راه اندازی شد اشاره می‌کند. از آن زمان گفته شده که ۱۰۰ هزار دالر را به صورت پول نقد در مقابل کار پرداخت کرده است و برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در مزار، قندوز و هرات شغل ایجاد کرده است و در حال گسترش به سایر ولایات است.

این گزارش همچنین هشدار داد که رشد اقتصادی افغانستان در کوتاه مدت مثبت نخواهد شد، مگر اینکه محدودیت‌ها برای زنان شاغل برداشته شوند، سالانه ۲۵۰ میلیون دالر کمک برای مبارزه با کووید-۱۹ ادامه یابد و تحریم‌ها برای کمک‌های بشردوستانه کاهش یابد.

تخمین زده می‌شود که محدود کردن اشتغال زنان می‌تواند باعث زیان اقتصادی فوری بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دالر معادل -۳ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی شود.

ویگناراجا که با مقامات طالبان در کابل ملاقات کرده است، گفت که باید پیامی فرستاده شود که «همه مردان و زنان توانمند باید کاملاً به کار خود بازگردند و در تمام ظرفیت شما مشارکت کنند تا نه تنها فاجعه اقتصادی فوری را کاهش دهید، بلکه به این موضوع به عنوان آینده کشور فکر کنید.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا