افغانستانخبر برتر

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان زنان را از معیشت و هویت محروم می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر و موسسه حقوق بشر در دانشگاه ایالتی سن خوزه (SJSU)، اعلام کردند که براساس تحقیقات جدید، حکومت طالبان تأثیر مخربی بر زنان و دختران افغان داشته است.

این سازمان امروز «سه‌شنبه، ۲۸ جدی»، با نشر گزارشی مفصل از  وضعیت حقوق بشری در افغانستان، گفته است که پس از تسلط طالبان، آنان شرایط زنده‌گی زنان را در ولایت غزنی بررسی کرده‌اند که نشان‌دهنده محرومیت زنان از معیشت و هویت است.

دیده‌بان حقوق بشر افزوده است که طالبان از زمان تسلط بر شهر غزنی، سیاست‌های ناقض حقوق بشری را بر زنان تحمیل کرده، موانع بزرگی در راه آموزش دختران و زنان ایجاد و آزادی‌های فردی زنان را به‌گونه گسترده نقض کرده‌اند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که طالبان موانع بزرگی را در راستای شغلی زنان به وجود آورده‌ و اکثریت دختران و زنان را از کسب درامد محروم کرده‌اند.

حلیمه کاظم استویانوویچ، یکی از اعضای هیات علمی موسسه حقوق بشر SJSU و محقق در امور افغانستان، در این گزارش گفته است: «زنان و دختران افغان با سقوط حقوق و رویاها و خطر اصل بقای خود مواجه هستند. آن‌ها بین سوءاستفاده‌های طالبان و اقدامات جامعه بین‌المللی که افغان‌ها را هر روز به ناامیدی بیش‌تر سوق می‌دهد، گیر مانده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر و SJSU از راه دور با ۱۰ زن که در حال حاضر یا اخیراً در ولایت غزنی به سر می‌بردند، از جمله کسانی که در سکتورهای آموزش، مراقبت‌های صحی، خدمات اجتماعی و تجارت کار کرده‌اند و هم‌چنان دانشجویان سابق، مصاحبه کرده‌اند. این مصاحبه‌شونده‌گان از هزینه‌های گزاف مواد غذایی، حمل‌ونقل و نبود کتاب‌های مکاتب، علاوه بر از دست دادن ناگهانی درامد شکایت کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر و SJSU، در گزارش خود تأکید کرده‌اند که طالبان زنان و دختران را از تحصیلات متوسطه و عالی منع کرده، برنامه‌های درسی را برای تمرکز بیش‌تر بر مطالعات دینی تغییر داده و قوانین سخت‌گیرانه در مورد پوشش و جداسازی محل کار و آموزش وضع کرده‌اند.

مصاحبه‌شونده‌گان در این گزارش به پیامدهای جدی سلامت روان از زمان تسلط طالبان، از جمله ترس، اضطراب، ناامیدی، بی‌خوابی و احساس عمیق شکست و درمانده‌گی اشاره کرده‌اند.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: «بحران برای زنان و دختران در افغانستان بدون هیچ پایانی رو به افزایش است.» او تأکید کرده است که  سیاست‌های طالبان به سرعت زیادی زنان و دختران را به زندانیانی بالفعل در خانه‌های خود تبدیل کرده است. او گفته است: «این کشور یکی از باارزش‌ترین منابع خود یعنی مهارت‌ها و استعدادهای زنان که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند را از دست داده است.»

دیده‌بان حقوق بشر و موسسه حقوق بشر در دانشگاه سن خوزه، افزوده‌اند که تشدید بحران در افغانستان، سوء‌استفاده‌های افراد طالبان را تشدید بخشیده است. آن‌ها هم‌چنان تأکید کرده‌اند که پس از تسلط طالبان، میلیون‌ها دالر درامد از دست رفته است. در این گزارش تصریح شده است که افزایش قیمت‌ها، قطع کمک‌ها، بحران و کمبود نقدینه‌گی ناشی از قطع کمک‌ها، بسیاری از مردم را از دسترسی به غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌های صحی محروم کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا