افغانستانخبر برتر

روسیه به طالبان: به دام درگیری‌های قومی نیفتید.

روسیه اعلام کرده است که نگران گسترش اعتراضات به دلایل مسایل «قومی» در شمال افغانستان است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، ۳۰ جدی، در یک نشست خبر گفت که علت اعتراضات در شمال افغانستان بازداشت یک فرمانده اوزبیک طالبان به اتهام ارتکاب اعمال غیرقانونی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ما امیدواریم که مقامات جدید تسلیم تحریکاتی نشوند که توسط عناصر مخرب برای برانگیختن نفرت قومیتی به منظور بی‌ثبات کردن اوضاع در چنین برهه سختی برای کشور ترتیب داده شده است.»

شماری از هواداران مخدوم عالم از فرماندهان اوزبیک‌تبار طالبان هفته گذشته در ولایت فاریاب در اعتراض به بازداشت او اعتراض کردند. این اعتراضات برای دو روز ادامه یافت و طبق گزارش‌ها تلفات نیز برجای گذاشته بود.

طالبان گفتند که مخدوم عالم به اتهام دست داشتن در «اختطاف» بازداشت شده است.

از جانب دیگر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کشته شدن اسلم فاروقی، رهبر سابق گروه داعش در افغانستان و نیز اعضای حزب تحریر توسط طالبان ستایش کرده است. ماریا زاخارووا حزب تحریر را «تروریستی» خواند.

او از طالبان خواست که تلاش‌ها علیه داعش و حزب تحریر در ولایت تخار را تشدید و به «وضعیت فعالیت تروریستی» در ولایت‌های شمالی و در همسایه‌گی کشورهای آسیاسی مرکزی توجه کنند.

کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان بارها از تحرکات نظامی در مرز خود با افغانستان ابراز نگرانی کرده است. امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان چندی پیش پیشنهاد کرد که یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا