افغانستانخبر برتر

جو بایدن: هیچ کس نمی‌تواند افغانستان را تحت یک دولت واحد متحد کند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، بار دیگر از خروج نیروهای این کشور از افغانستان دفاع کرد. او گفت که به خاطر خروج از افغانستان که مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، عذرخواهی نخواهد کرد.

بایدن که روز چهارشنبه، ۲۹ جدی، به مناسبت یک ساله‌گی حضور خود در کاخ سفید به عنوان رییس جمهور امریکا در یک نشست خبری سخنرانی می‌کرد، گفت که پس از ۲۰ سال حضور این کشور در افغانستان هیچ راهی آسانی برای خروج وجود نداشت.

بایدن در این نشست خبری گفت: «اگر فکر می‌کنید کسی می‌تواند افغانستان را تحت یک دولت واحد متحد کند، دست خود را بلند کنید؟»

بایدن سخنان قبلی خود را تکرار کرد و گفت که افغانستان به دلیل محکمی «قبرستان امپراتوری‌ها» است و این کشور «مستعد وحدت» نیست.

رییس جمهور امریکا گفت که هزینه حضور یک هفته نیروهای این کشور در افغانستان نزدیک به یک میلیارد دالر بود و هیچ امکان حل مسالمت‌آمیز وجود نداشت.

او گفت: «پرسش این بود که آیا من هم‌چنان به خرج کردن آن مقدار پول در هفته در افغانستان ادامه می‌دادم؛ زیرا می‌دانستم که این ایده که بتوانم موفق شوم، به غیر از فرستادن کیسه‌های جسد بیشتر به خانه، بسیار غیرعادی بود.»

رییس جمهور امریکا اما نسبت به قربانیانی که در هنگام خروج امریکا از افغانستان جان باختند، ابراز همدردی کرد. در هنگام خروج امریکا از افغانستان، یک حمله انتحاری از سوی داعش در میدان هوایی کابل اجرا شد که در اثر آن نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

رییس جمهور امریکا، دولت دونالد ترمپ را مقصر اوضاع خواند و از عملیات تخلیه و خروج در ماه آگست دفاع کرد.

با این حال، او گفت که اگر نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج نمی‌کرد، باید نیروهای بیش‌تر می‌فرستاد.

بایدن گفت که از آن‌چه در نتیجه «بی‌کفایتی طالبان» در افغانستان رخ می‌دهد، ناراحت است، اما تأکید کرد: «تعداد زیادی از چیزها در سراسر جهان وجود دارد که ما نمی‌توانیم هر مشکلی را حل کنیم».

امریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان در آخر ماه آگست از افغانستان خارج شد. طالبان در ۱۵ همین ماه کنترل ارگ ریاست جمهوری را به دست گرفتند و محمداشرف غنی، رییس دولت تحت حمایت امریکا از کشور فرار کرد.

دولت بایدن مورد انتقاد قرار گرفته است که با خروج خود از افغانستان، زمینه تسلط طالبان و سقوط حکومت سابق افغانستان را فراهم کرده است. مقام‌های امریکایی‌ بارها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا