افغانستانخبر برتر

پیشنهاد «پل هوایی دوگانه»: انتقال مواد امدادی به افغانستان و انتقال افراد در معرض خطر.

سازمان حقوق بشری پروازول از اعضای اتحادیه اروپا خواسته است که وعده‌های شان در مورد پذیرش افغان‌های نیازمند حفاظت را به صورت اساسی افزایش دهند. این سازمان پیشنهاد «پل هوایی دوگانه» را داده است.

گونتر بورکهارت، مدیر عامل سازمان پرو ازول روز سه شنبه به مناسبت جلسه امروزی پارلمان اتحادیه اروپا در مورد اوضاع افغانستان و همچنین جلسه وزیران داخله اتحادیه اروپا که روز پنج شنبه برگزار می‌شود، خواستار افزایش پذیرش پناهجویان افغان شد.

او گفت: «ما نیازمند یک پل هوایی دوگانه می‌باشیم: هواپیماها در پرواز به افغانستان مواد امدادی را انتقال بدهند و در برگشت انسان‌های تحت تهدید را به امنیت بیاورند.»

بورکهارت گفت که یافته‌های تازه ملل متحد نشان‌دهنده این است که به افراد تحت خطر باید به صورت سریع کمک شود.

این گزارش تازه ملل متحد نشان می‌دهد که طالبان از زمان تصرف قدرت به این سو بیش از ۱۰۰ تن از کارمندان حکومت سابق و همکاران محلی نیروهای بین‌المللی را کشته اند. این گزارش همچنین بیانگر این است که «مدافعان حقوق بشر و دست‌اندرکاران رسانه‌ها همواره هدف حملات، ارعاب، آزار و اذیت، بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و قتل قرار می‌گیرند.»

پرو ازول تاکید کرده است که به این خاطر، کشورهای مسئول باید پذیرش انسان‌های در معرض تهدید از افغانستان را در صدر آجندای خود قرار دهند: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضوش باید یافته‌های جدید ملل متحد را جدی بگیرند و بالاخره اقدام کنند.» به گفته این سازمان، اتحادیه اروپا باید سریع و بدون بروکراسی برای افراد تحت تهدید حفاظت فراهم کند.

این سازمان حقوق بشری گفته است که به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا به جای پرداختن به این مساله به حفاظت از مرزهای بیرونی خود تمرکز دارد، در حالی که افراد نیازمند حفاظت در افغانستان گیر مانده اند.

پروازول چنین ارزیابی کرده است که وضعیت سیاسی و بشری در افغانستان وخامت می‌گیرد و از جانب دیگر این تهدید وجود دارد که مهلت زمانی برای فراهم ساختن امکانات خروج افراد نیازمند از افغانستان و انتقال آن‌ها به اروپا رو پایان باشد. علاوه بر این، به گفته این سازمان، پروسه پذیرش افغان‌های نیازمند در مراحل مختلف متوقف مانده است.

این سازمان حقوق بشری انتقاد کرده است که تعداد افراد واقعاً در معرض خطر در ماه‌های گذشته به صورت ساختگی کمتر از آمار واقعی محاسبه شده است. بورکهارت گفت که وعده پذیرش از سوی کشورهای اتحادیه اروپا باید مطابق واقعیت‌ها و خطرات واقعی باشد.

مدیر عامل پروازول گفت: «تا زمانی که مدافعان شجاع حقوق زنان، خبرنگاران منتقد و دیگر مدافعان حقوق بشر در افغانستان در معرض خطر فوری جانی قرار داشته باشند، نباید از پذیرش آن‌ها با این استدلال خودداری شود که فهرست ۴۰ هزار نفری (که قبلاً تعهد شده است) تکمیل گردیده است.»

منبع: DW

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا