افغانستانخبر برتر

ذبیح الله مجاهد: زنان برای سفر از افغانستان نیاز به محرم دارند.

ذبیح‌الله مجاهد، ‌سخن‌گو و معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان می‌گوید، محرم برای زنانی که قصد سفر از افغانستان را دارند، ضروری است.

او امروز «یک‌شنبه، ۸ حوت» در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دختران بدون محرم می‌توانند به بورسیه‌ی تحصیلی بروند، گفت که حضور محرم در سفرهای خارج از کشور برای زنان یک «حکم شرعی» است.

مجاهد تصریح کرد که مناسک حج، یکی از فرایض اسلام است؛ اما برای زنان بدون محرم فرض نمی‌شود.

او تأکید کرد که محرم برای زنان ضروری است و حکومت طالبان تلاش می‌کند، برای کسانی که به بورسیه‌ی تحصیلی به خارج از کشور می‌روند، راه‌های «محرم و مشروع» پیدا کند.

سخن‌گوی طالبان اضافه کرد که کسانی «عذری» نداشته باشد هم اجازه‌ی سفر به خارج از افغانستان را ندارد. او گفت که پناهجویان افغانستان در کشورهای خارجی در وضعیت بد و بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برنند.

مجاهد در این نشست خبری درباره‌ی «عملیات تصفیه» در شهر کابل و برخی ولایت‌ها گفت که این عملیات، به‌منظور تامین بهتر امنیت تاجران و شهروندان راه‌اندازی شده است.

او افزود که این عملیات با هماهنگی ملا امامان و وکیلان گذر و با حضوز پولیس زن انجام می‌شود. مجاهد علاوه کرد که این عملیات با احتیاط انجام می‌شود و نیروهای طالبان اجازه ندارند که وسایل خانه‌ی مردم از جمله «بکس و الماری» را تلاشی کنند.

به گفته‌ی او، در جریان این عملیات ده‌ها قبضه سلاح به دست به آمده است و تعدادی از مجرمان نیز بازداشت شده‌اند.

مجاهد اضافه کرد که در این عملیات دو نفر از بند آدم‌ربایان آزاد شده‌اند و دو دختر نوجوان که در یک خانه در زنجیر نگهداری می‌شدند، یافت شده‌اند.

نیروهای طالبان طی روزهای اخیر، عملیات تلاشی‌خانه‌به‌خانه را در بخشی‌های از شهر کابل و ولایت‌های پروان و کاپیسا راه‌اندازی کرده که واکنش‌های تندی را در پی داشته است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای طالبان در تلاشی خانه‌به‌خانه، حتا صندوق لباس‌های زنانه را تلاشی کرده و قفل دروازه‌ها را شکستانده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا