افغانستانخبر برتر

ایران و تاجیکستان: دولت فراگیر با حضور تمام گروه‌های قومی در افغانستان ایجاد شود.

رؤسای ‌جمهور ایران و تاجیکستان در یک نشست خبری مشترک در تهران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید‌ کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفته است که «نگاه مشترک ما درباره‌ی افغانستان این است که حتما باید دولت فراگیر شکل بگیرد که از همه‌ی احزاب، گروه‌ها و اقوام نمایندگی کند».

او امنیت افغانستان برای ایران و تاجیکستان را مهم خوانده و «حضور تروریست‌ها در این کشور را نگران‌کننده خوانده است.»

رئیس‌جمهور ایران در بخشی از اظهارات خود گفته است که ۲۰ سال گذشته ناتو و امریکا در افغانستان چیزی جز جنگ، خون‌ریزی و تخریب نداشته است.

رئیسی علاوه کرده است که تهران و دوشنبه نظر مشترکی درباره‌ی مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته دارند.

در ادامه، امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان هم با حساس توصیف کردن وضعیت امروز منطقه و جهان، بر ضرورت همکاری ایران و تاجیکستان در زمینه‌ی تأمین امنیت تأکید کرده است.

او افزوده است که ایران و تاجیکستان درباره‌ی افغانستان دغدغه‌های مشترک دارند.

آقای رحمان هم موضع مشترک دو کشور را ایجاد حکومت فراگیر با مشارکت نمایندگان تمام گروه‌های قومی، سیاسی و اجتماعی در افغانستان عنوان کرده است.

او هم‌چنین گفته است: «باور داریم که تأمین حقوق و آزادی‌های همه‌ی مردم افغانستان عامل کلیدی استمرار صلح و ثبات در آن کشور است.»

تشکیل دولت فراگیر یکی از شروط کشورها برای شناسایی حکومت طالبان است. این گروه اما می‌گویند دولت آن‌ها فراگیر است؛ در حالی که اعضای کنونی کابینه‌ی طالبان همه طالب و عمدتا پشتون هستند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا