افغانستان

یافته‌های مجلس نماینده‌گان امریکا: سقوط کابل به دست طالبان کاملاً قابل پیش‌بینی بود

بیش از دو سال پس از خروج نظامی امریکا از افغانستان، کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا می‌گوید که براساس یافته‌های این کمیته، سقوط دوباره کابل به دست طالبان کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است.

یکی از معاونین کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، روز یک‌شنبه، ۲۶ قوس، به نشریه واشنگتن اگزمینر گفته که محققان این کمیته طی شش ماه گذشته با بیش از ۱۵ مقام پیشن و برحال دولت این کشور در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان مصاحبه کرده‌اند.

این گفت‌وگوها از جمله با برایان مک‌کئون، معاون سابق وزیر امور خارجه امریکا در امور مدیریت و منابع، راس ویلسون، سفیر سابق این کشور در کابل، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، ند پرایس، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این کشور و مشاور کنونی ارشد این وزارت‌خانه و سوزی جورج، رییس دفتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، انجام شده است.

این عضو مجلس نماینده‌گان امریکا که نامی از وی در گزارش برده نشده، افزوده است: «من می‌گویم آنچه تا کنون آموخته‌ایم این بود که این کاملاً قابل پیش بینی بود. می‌دانید پس از روی کار آمدن دولت بایدن در جنوری ۲۰۲۱، وزارت امور خارجه چشم‌پوشی کرده است.»

به گفته وی، کاخ سفید از گفت‌وگو در این مورد خودداری کرده است.

بربنیاد اطلاعات، تحقیق این کمیته در چند مورد از جمله پایبندی دولت بایدن به توافقنامه دوحه، حفظ پایگاه هوایی بگرام و میدان هوایی کابل و همچنان روند تخلیه ادامه دارد.

با این حال، مایک مک ‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نیز به این نشریه گفته است: «دولت بایدن دوست دارد امریکایی‌ها خروج آشفته خود از افغانستان را فراموش کنند، این خروج دشمنان ما را در سراسر جهان جسورتر کرد، متحدان و شرکا ما را رها کرد، من اجازه نخواهم داد که این اتفاق بی‌افتد.»

گفتنی است که مک کال تحقیقات خود را در آغاز سال جاری میلادی در مورد خروج آشفته‌بار امریکا که منجر به تسلط دوباره طالبان بر افغانستان شد، آغاز کرده است.

این در حالی است که چند ماه پیش و پس از فشار نماینده‌گان، وزارت دفاع امریکا و کاخ سفید نیز گزارش‌های خود در این زمینه را منتشر کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا