معلومات

نشست «علما و بزرگان قومی» که از سوی طالبان سازماندهی شده بود، با صدور یک قطعنامه ۱۱ ماده‌ای پایان یافت

نشست «علما و بزرگان قومی» که از سوی طالبان سازماندهی شده بود، با صدور یک قطعنامه ۱۱ ماده‌ای پایان یافت

 

اشتراک‌کنندگان این نشست در قطع‌نامه‌ی‌شان با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان تجدید بیعت کرده‌اند و او را حاکم مشروع افغانستان خوانده‌اند.

 

در ماده نخست این قطع‌نامه، حکومت طالبان «نظام اسلامی» خوانده شده و آمده است که این نظام «نعمت بزرگ خداوند و آرزوی همیشگی مردم افغانستان است».

 

علمای طرفدار طالبان گفته‌اند از این‌که «نظام اسلامی» در افغانستان استقرار یافته است، آنان نه تنها قویا از آن حمایت می‌کنند، بلکه کمک، دفاع و حمایت از این رژیم را وظیفه‌ی «دینی و ملی» مردم افغانستان می‌دانند.

 

در ماده دوم قطع‌نامه، علمای طرفدار طالبان با «تجدید بیعت» با رهبر طالبان، گفته‌اند که او را به‌عنوان «حاکم شرع افغانستان و امیر امارت اسلامی پذیرفته‌ایم».

 

در ماده سوم قطع‌نامه ادعا شده است که «امارت اسلامی» از متن مردم افغانستان برخواسته است و هیچ جهت خارجی در تأسیس آن دخالتی نداشته و این دلیل معتبری بر مشروعیت داخلی آن است.

 

آنان گفته‌اند که حکومت طالبان امنیت را در سراسر کشور تضمین، «جزایر قدرت را برچیده، تهدیدات علیه افغانستان و سایر کشورهای منطقه را خنثا و فرهنگ فساد و اختلاس را ریشه‌کن کرده است.»

 

در این قطع‌نامه آمده است که تقویت این رژیم نه تنها به نفع افغانستان و منطقه بلکه به نفع کل جهان است. اشتراک‌کنندگان نشست علمای هوادار طالبان در کابل از کشورهای منطقه و جهان، سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه کشورها و سازمان‌های اسلامی خواسته‌اند که حکومت طالبان را به‌عنوان یک نظام مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند.

 

این درحالی است که با گذشت نزدیک به یک سال تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

 

در قطع‌نامه‌ی نشست علمای طرفدار طالبان در کابل از فرمان رهبر طالبان درباره‌ی ممنوعیت مواد مخدر و از سیاست این گروه مبنی بر «عدم مداخله» با کشورهای دیگر و استفاده‌نشدن خاک افغانستان علیه سایر کشورها حمایت و از کشورهای خارجی نیز خواسته شده است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

 

در ماده ششم این قطع‌نامه آمده است که طالبان به‌عنوان «یک نظام اسلامی» بر تمام کشور مسلط است و امنیت و عدالت را در کشور تضمین کرده‌اند. علمای طرفدار طالبان گفته‌اند که هرگونه مخالفت مسلحانه با نظام کنونی، «بغاوت و فساد فی‌الارض است».

 

در ماده هفتم قطع‌نامه، گروه داعش یک گروه «خوارج و باطل» خوانده شده و آمده است که هرگونه کمک یا همراهی با این گروه غیرقانونی است.

 

اشتراک‌کنندگان در این نشست سه‌روزه‌ در قطع‌نامه‌ی‌شان از علمایی‌که از طریق شبکه‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را مطرح می‌کنند، خواسته که از مناظره‌ی «مضر اکیدا خودداری کنند»، زیرا باعث اختلاف و تشویش در اذهان مردم شده و سبب فتنه می‌شود.

 

در ماده نهم قطع‌نامه‌ی این نشست، بدون اشاره به بسته‌ماندن مکاتب دخترانه، آمده است که اشتراک‌کنندگان این نشست از طالبان می‌خواهند که به عدالت، آموزش دینی و نوین، صحت، کشاورزی، صنعت، حقوق اقلیت‌ها، کودکان، زنان و تمام شهروندان در پرتو شریعت اسلام و رشد اقتصادی و توسعه متوازن توجه‌ی ویژه کنند.

 

هم‌چنین در این قطع‌نامه از رهبری طالبان خواسته شده است که وحدت ملی را تقویت و تمامیت ارضی را حفظ کند و برای تحقق منافع ملی، جلوگیری از فقر و بیکاری و رفاه مردم گام‌های مثبت بردارند.

 

اشتراک‌کنندگان نشست کابل از کمیسیون دعوت طالبان حمایت کرده و گفته است که افغانستان خانه مشترک همه‌ی مردم افغانستان است و هیچ‌کس نباید این‌جا احساس بیگانگی کند. آنان از کسانی که در خارج از کشور هستند، خواستند که از فرصت بازگشت به کشور استفاده و از انجام فعالیت‌های مغرضانه به دستور بیگانگان خودداری کنند.

 

این نشست روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (۹ سرطان) با اشتراک «بیش از چهار هزار و ۵۰۰ عالم و بزرگ قومی» بدون حضور زنان آغاز شد.

 

مخالفان طالبان این نشست را نامشروع دانسته و اعلام کردند که گرهی از بحران افغانستان نخواهد گشود.

 

انتظار می‌رفت در این نشست درباره‌ی بازگشایی مکاتب به روی‎ دختران بالاتر از صنف ششم و بازگشت زنان به کار نیز صحبت و تصمیم‌گیری شود؛ اما چنین نشده است.

 

#shahednews

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا