افغانستاناقتصادتکنالوژی

صرافی‌هایی که خدمات تبادله ارز دیجیتال در هرات داشتند توسط طالبان مسدود شدند.

مسئولات محلی طالبان در هرات، در ماه های اخیر بیش از صد درخواست به آنها رسیده است که بابت تبادله ارزهای دیجیتال و کارهای شبکه های هرمی شکایت کرده اند.

مولوی سیدشاه سعادت، مدیرعمومی مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه طالبان در هرات گفته است: “بر اساس مکتوب د افغانستان بانک که گفته است معاملات ارز دیجیتالی باعث مشکلات زیاد و فریب کاری های کلان برای مردم ما شده است، بناء این ها باید مسدود شود. ما اقدام کردیم و همه صرافان که مصروف این پول بودند را بازداشت کرده ایم و دوکان‌های شان نیز بسته شدند.”

اتحادیه صرافان هرات گفت که ارزهای دیجیتالی در بازارهای جهانی اعتبار دارد و در برخی از کشورها فعلا استفاده می شود، اما حکومت سه ماه پیش گفته که تبادله ارز دیجیتالی در بازارهای کشور ممنوع است و کسی حق ندارد که در این زمینه فعالیت داشته باشد.

غلام محمد سهرابی،  رئیس اتحادیه صرافان هرات گفت: “مردم ما با ارز دیجیتال آشنایی ندارند، حساب‌های شان همانند حساب‌های بانکی دالر، یورو و افغانی نیست، چون هیچ سند ندارد. روی همین ملحوظ تا اینکه مردم ما آشنا شوند بیشتر کلاه برداری می شود. حساب‌های ارز دیجیتالی در بیرون از کشور می باشد و از شرکت ها خریداری می‌شود، بناء مردم ما بلد نیستند. این خوب است که از این پول استفاده نکنند، چونکه این ارز تازه به بازار آمده است و نوسان زیادی دارد.”

در بیست سال گذشته مردم بابت سازمان های هرمی یا شبکه ای و ارزهای دیجیتالی متضرر شده اند. برخی باشندگان هرات به این باور اند که مردم با پول دیجیتالی آشنایی ندارند و هنوز زمینه برای استفاده از این پول و ایجاد حساب در بانک‌ها آماده نیست.

شهرام،  باشنده هرات گفت: “ارزهای دیجیتال یک پروسه جدید است که هنوز در کشور ما استفاده نمی شود، بناء این پروسه باید زیر نظر حکومت باشد تا اینکه کلاه برداری صورت نگیرد تا اینکه مردم بتوانند به گونه بهتر سرمایه گذاری کنند.”

مولا علیزاده،  باشنده هرات گفت: “باید دولت نظارت داشته باشد و مانع فعالیت ارزهای دیجیتالی شود، بخاطر اینکه سرمایه از افغانستان بیرون می شود، دوم اینکه مردم متضرر می‌شوند، چونکه این کار مافیا است و روزانه در نوسان می باشد.”

ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین در بازارهای جهانی قابل اعتبار است، اما در افغانستان به دلیل اینکه هنوز زمینه آماده نیست مردم نمی توانند به تبادله این ارز بپردازند. افراد و اشخاصی که مصروف ارز دیجیتال هستند معمولا در بیرون از کشور برای خود حساب باز کرده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا