افغانستانخبر برتر

امریکا هواپیماهای نظام پیشین افغانستان را مبادله می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که امریکا به دنبال مبادله تقریباً ۵۰ هواپیمای نظامی، در ازای حمایت اوزبیکستان و تاجیکستان در عملیات ضد تروریسم در افغانستان است.

روزنامه امریکایی پولیتیکو روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر، به نقل از دو تن که در جریان گفت‌و‌گو قرار دارند، گزارش داده است که ایالات متحده در حال مذاکره با اوزبیکستان و تاجیکستان برای مبادله نزدیک به ۵۰ هواپیمای نظامی است که سال گذشته از افغانستان برده شده بودند.

براساس این گزارش، رژیم طالبان به عنوان جانشین نظام قبلی افغانستان ادعا می‌کنند که این هواپیماها متعلق به آن‌ها است.

در این گزارش آمده است که مقامات اوزبیکستان اصرار دارند که هواپیماها و هلیکوپترها متعلق به ایالات متحده هستند و به افغانستان بازگردانده نمی‌شوند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع گفته است که ایالات‌ متحده در حال برنامه‌ریزی برای ارزیابی این است که آیا این هواپیماها در شرایط پرواز استند یا خیر.

این مقام گفته است که این هواپیما در ازای تقویت امنیت مرزی و تلاش‌های مبارزه با تروریسم مربوط به افغانستان به دولت‌های اوزبیکستان و تاجیکستان داده خواهد شد.

این مقام افزوده است که افزایش همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم می‌تواند شامل دسترسی غیررسمی به دانش افراد متصل به شبکه‌های داخل افغانستان باشد.

به گفته یکی از دستیاران کنگره که در این گزارش ذکر شده است، تاجیکستان در حال حاضر همکارترین کشور آسیای مرکزی در زمینه مبارزه با تروریسم است.

در این گزارش همچنین آمده که بعید است، اوزبیکستان یا تاجیکستان با توجه به روابط تاریخی آن ها با روسیه، به ایالات متحده اجازه دهند تا پایگاه های دایمی بیشتری در کشورهای‌شان برای انجام عملیات‌های فراتر از افق افغانستان ایجاد کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا