افغانستانخبر برتر

«در شش ماه گذشته ۱۰۰۰ طفل افغان از ایران اخراج شده اند»

مسولان اداره کار و امور اجتماعی حکومت سرپرست طالبان در ولایت نیمروز می گویند در جریان شش ماه اخیر بیش از ۱۰۰۰ طفل بی بضاعت و بی سرپرست افغان از کشور ایران رد مرز شده اند.

مولوی فضل احمد شهید زاده، آمر امور اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز به دویچه وله گفت: «مجموع اطفالی که طی شش ماه گذشته از کشور ایران به ولایت نیمروز رد مرز شدند تعداد شان به ۱۰۵۰ نفر می رسد که اکثرا اطفال بی بضاعت و بی سرپرست اند که به خاطر کاریابی عازم کشور ایران شده بودند.»

وی افزود تا به حال شمار زیادی از  اطفال رد مرز شده افغان از سوی اداره کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز با همکاری موسسات «HRDA» و صندوق حمایت از کودکان ملل متحد «یونیسف» به ولایات اصلی شان منتقل شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

گفته می شود که این اطفال مهاجر رد مرز شده بین سنین ۷ الی ۱۸ سال هستند. مقامات ایران تا کنون در این مورد چیزی نگفته اند.

این در حالی است که شماری از باشنده گان ولایات غربی افغانستان می گویند به دلیل نبود کار و شرایط بد اقتصادی مجبور شدند تا اطفال شان را به کشور ایران بفرستند.

طاهره یکتن از باشنده گان ولایت هرات که مادر ۵ فرزند است می گوید: «من دو فرزند ۱۶ و ۱۸ ساله ام را به ایران فرستادم، آنها به گونه قاچاقی بعد از ده شبانه روز به ایران رسیدند، یکی از آنها فلزکاری می کند و دیگری در یک دکان شاگرد است، ماهانه ۴ میلیون تومان برای خرج زنده گی مان روان می کنند، شوهرم سه ماه می شود که بیکار است، این وضعیت را طالبان سرمان آوردند.» به گفته او، در حال حاضر فرزندانش در ایران شرایط خوبی ندارند و از مجبوریت در آنجا کار می کنند.

همچنان فرهاد یکتن از باشنده گان ولایت نیمروز به دویچه وله می گوید: «برادرم ۱۵ ساله است و فعلا در شهر مشهد ایران زنده گی می کند، او دو سال قبل به کشور ایران رفت و فعلا در ایران کارگری می کند اما بعد از تحولات اخیر در ایران، برادرم بیکار شده و در وضعیت بدی به سر می برد هر لحظه با خطر اخراج از ایران روبرو است.»

با این حال مسولان اداره مهاجرین طالبان در ولایت نیمروز تایید می کنند که شمار زیادی از اطفال که از راه قاچاقی وارد ایران می شوند در مسیر راه با مشکلات زیادی مواجه می شوند و باردیگر به کشورشان بازگشت می کنند.

مولوی صدیق الله نصرت رئیس اداره مهاجرین ولایت نیمروز به دویچه وله گفت: «من از مردم می خواهم تا به اطفال شان اجازه ندهند از راه های غیرقانونی به کشورهای همسایه و غربی مهاجرت کنند، زیرا این اطفال طعمه قاچاقچیان شده و مورد سواستفاده قرار می گیرند، آنها باید در افغانستان بمانند و در کشور خود کار و تحصیل نمایند.»

آگاهان امور به این باورند که با آمدن طالبان در افغانستان میزان مهاجرت افغان ها از جمله کودکان به کشورهای همسایه ایران و پاکستان به گونه قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

لطف الله سکندری یکتن از کارشناسان امور در کابل می گوید: «عامل همه مهاجرت های قانونی و غیرقانونی اطفال به کشورهای همسایه و غربی طالبان اند، اگر طالبان شرایط کار و تحصیل را مهیا می کردند و به حقوق بشر احترام می گذاشتند، اطفال هیچگاهی کشورشان را ترک نکرده و زنده گی در مهاجرت را انتخاب نمی کردند.« او افزود در حال حاضر وضعیت اطفال بی سرپرست رد مرزی در افغانستان به دلیل نبود امکانات  نگران کننده است.

به اساس آمار اداره مهاجرین ولایت نیمروز روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰تن از مهاجرین افغان از کشور ایران به افغانستان برگشت می کنند.

مقامات ایران نیز گفته اند که اخیراً شمار مهاجرین افغان در این کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. سید مجید میراحمدی، معاون وزارت خارجه ایران اخیراً به رسانه‌های دولتی این کشور گفته است که شمار پناهجویان افغان در ایران بین ۴.۳ میلیون تا ۴.۵ میلیون نفر است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا