افغانستان

یوناما از ثبت ۸۰۰ مورد قتل، بازداشت و شکنجه‌ی مقام‌ها و نظامیان پیشین خبر داد

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی، از ثبت صدها مورد نقض حقوق بشری مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان خبر داده و همزمان گفته است که فضای معافیت از مجازات برای مرتکبان حاکم است.

یوناما امروز (سه‌شنبه، ۳۱ اسد) با نشر گزارشی گفته است که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ الی ۳۰ ماه جون سال جاری میلادی، دست‌کم ۸۰۰ مورد قتل فراقضایی، بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید‌شدن اجباری مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین را مستند کرده است.

این در حالی است که طالبان برای مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین عفو عمومی اعلام کرده بودند.

با این حال ولکر ترک، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هدف‌قراردادن نظامیان و مقام‌های پیشین را خیانت به اعتماد مردم خوانده است.

او گفته است: «این‌که به آنان اطمینان داده شده بود که مورد هدف قرار نمی‌گیرند، به اعتماد مردم خیانت است.»

ولکر ترک از طالبان خواسته است که یافته‌های گزارش یوناما را به شکل دقیق بررسی کنند و با جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر و محاکمه‌ی عاملان آن، به مکلفیت‌های‌شان تحت قانون بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

یوناما گفته است که تا به امروز، تلاش‌های طالبان برای تحقیق و پاسخ‌گویی عاملان نقض حقوق بشر علیه مقام‌ها و نظامیان پیشین بسیار محدود است.

این دفتر از طالبان خواسته است تا شرایط عفو عمومی را روشن کنند و تحقیقات جنایی معتبر و شفاف را در مورد نقض حقوق بشر علیه مقام‌های دولتی سابق و اعضای قوای امنیت ملی افغانستان انجام دهند.

روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما گفته است، درحالی‌که اعلام عفو عمومی توسط طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱ یک قدم نیک بود، اما همچنان به‌طور کامل عملی نمی‌گردد و مصونیت از مجازات برای نقض حقوق بشر حاکم است.

وی افزوده است: «مقام‌های حاکم باید تعهد واقعی خود را به عفو عمومی نشان دهند. این یک گام مهم در تضمین چشم‌اندازهای واقعی برای عدالت، آشتی و صلح پایدار در افغانستان است.»

در گزارش یوناما آمده است که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ الی ۳۰ جون ۲۰۲۳، اعضای ارتش پیشین افغانستان در معرض بیشترین خطر نقض حقوق بشر قرار داشتند. به تعقیب آن، نیروهای پولیس و کارمندان ریاست عمومی امنیت ملی قرار دارند.

نقض حقوق بشر علیه کارمندان حکومت اسبق و اعضای نیروهای پیشین ملی امنیتی و دفاعی افغانستان در ۳۴ ولایت کشور ثبت شده و بیشترین تعداد موارد نقض در ولایت‌های کابل، قندهار و بلخ به ثبت رسیده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا