افغانستان

فعالان حقوق بشر به دولت آلمان و پارلمان اروپا: برای اعضای طالبان ویزا صادر نکنید

گروهی از دیاسپورا و سازمان‌های افغانستان-آلمان، فعالان حقوق بشر، حقوق زنان و اعضای جامعه‌‌ی مدنی می‌گویند که اطلاع یافته‌اند که شماری از اعضای طالبان برای دیدارهای مختلف، از جمله اشتراک در یک گفت‌وگوی بین‌الافغانی، در ماه اکتوبر به آلمان سفر می‌کنند.

آنان در یک نامه‌ی سرگشاده که امروز (چهارشنبه، ۵ میزان) صادر شده، از دولت آلمان و پارلمان اروپا خواسته‌اند که برای این اعضای طالبان ویزا صادر نکنند.

در این نامه آمده است که «ما به‌صورت فوری از شما می‌خواهیم که در صدور ویزا برای افراد طالبان، گروهی که به‌دلیل مشارکت در اقدامات تروریستی علیه میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان و سابقه‌ی طولانی نقض حقوق بشر، از جمله آپارتاید جنسیتی، بدنام هستند، تجدید نظر کنید.»

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که با توجه به بی‌اعتنایی مداوم طالبان به حقوق بشر و تشدید مداوم جنایت، صدور ویزا برای آنان با ارزش‌های اروپایی در تضاد است و خطر مشروعیت بی‌رویه برای این گروه را در پی دارد.

آنان گفته‌اند که صدور ویزا برای طالبان و اجازه دادن به آن‌ها برای سفر به اروپا به مردم افغانستان کمک نمی‌کند، بلکه ناخواسته به این گروه مشروعیت می‌دهد و به زنان، دختران و مردمی که زیر شکنجه و آزارواذیت‌ آنان قرار دارند، خیانت می‌شود.

آنان گفته‌اند که از اهمیت گفت‌وگو و جستجوی راه‌حل مسالمت‌آمیز برای درگیری‌ها واقف هستند، اما قاطعانه معتقد اند که «گفت‌وگو فقط باید شامل طرف‌هایی باشد که متعهد به حمایت از حقوق بشر، ارزش‌های دموکراتیک و حقوق جمعیت‌های به حاشیه رانده شده، به‌ویژه زنان و دختران هستند».

در این نامه آمده است که «سوابق طالبان در نقض فاحش این اصول را نمی‌توان نادیده گرفت».

امضاکنندگان این نامه تأکید کرده‌اند که هیچ گفت‌وگویی با طالبان نباید پیش‌شرط قراردادن رعایت حقوق بشر و سایر موضوعات حیاتی، صورت گیرد.

آنان افزده‌اند که «تنها پس از برآورده شدن چنین شرایطی، می‌توانیم با یک گروه فراگیر که بتواند از طیف‌های مختلف سیاسی، قومی و مذهبی افغانستان نمایندگی کند و حضور زنان در آن دست‌کم ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد، گفت‌وگو کنیم.»

امضاکنندگان این نامه از دولت آلمان و پارلمان اروپا خواسته‌اند که تا زمان برآورده نشدن پیشرط‌های گفت‌وگو با طالبان، تحریم‌ها بر سفر اعضای این گروه را رعایت کنند.

هنوز دولت آلمان و منابع دیگر در مورد سفر اعضای طالبان به اروپا و کشور آلمان، اظهارنظر نکرده‌اند.

در نامه‌ای که این فعالان منتشر کرده‌اند، تاریخ دقیق سفر اعضای طالبان به اروپا مشخص نشده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا