افغانستاناقتصادخبر برتر

رتبه بندی فساد، افغانستان در رتبه‌بندی جهانی ۲۴ پله صعود کرده است.

براساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان تحت کنترل طالبان با ۲۴ پله صعود در سال ۲۰۲۲ در شاخص جهانی مبارزه علیه فساد اداری در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.

این سازمان گزارش سالانه خود را (سه‌شنبه ۱۱ دلو) منتشر کرد و در آن آمده است که افغانستان در رتبه‌بندی فساد دولت‌های جهان در سال گذشته، با کسب ۲۴ امتیاز، بین ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۵۰ قرار گرفته است.

این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۱۶ امتیاز در جایگاه ۱۷۴ این فهرست قرار داشت.

در گزارش تازه سازمان شفافیت بین‌المللی توضیح داده نشده که بهبود جایگاه افغانستان در رتبه‌بندی جهانی چگونه صورت گرفته و جزئیات هم در مورد عملکرد حکومت طالبان در مبارزه علیه فساد اداری ارائه نشده است.

افغانستان در سال‌های گذشته همواره در پایین‌ترین رتبه‌های این فهرست قرار داشته و فساد یکی از بزرگترین مشکلات این کشور خوانده شده است.

در گزارش امسال این سازمان نیز آمده است: «فساد یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان بود. این امر مشروعیت و توانایی دولت افغانستان را تضعیف کرد، ارتش افغانستان را آلوده ساخت، و منابع را به سمت طالبان هدایت کرد و حمایت مردمی از آنها را تقویت کرد.»

تاجیکستان هم در این رتبه‌بندی در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.

در گزارش امسال دانمارک با کسب ۹۰ امتیاز، در جایگاه اول فهرست قرار دارد، فنلاند و نیوزیلند با کسب ۸۷ امتیاز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم؛ سومالی با داشتن تنها ۱۲ امتیاز در پایین‌ترین رتبه جهانی از نظر فساد اداری قرار دارد.

سازمان شفافیت بین الملل یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است مستقر در آلمان است که از سال ١٩٩٣ فعالیت خود در سنجش میزان فاسد در کشورهای مختلف را آغاز و دو سال پس از آن، به محاسبه شاخص فساد و رتبه‌بندی کشورها پرداخت.

امتیاز هر کشور از طریق مصاحبه و گردآوری نظرات بازرگانان و صاحبان صنایع و ارزیابی کارشناسان تهیه می‌شود. به گفته این سازمان، نظرات ارائه شده باید کمیت‌پذیر بوده و براساس روش‌شناسی «قابل اطمینان و معتبر» محاسبه شده باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا