افغانستان

شورای امنیت: با وجود حوادث پراکنده، آتش بس در کشور ادامه دارد.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته که آتش بسی که در جریان روزهای عید اعلام شده بود، ادامه دارد. این در حالی است که روز چهارشنبه گزارش هایی از حملات دو طرف در رسانه ها به نشر رسید.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در صفحه تویترش نوشته که کاهش خصومت ها که در روزهای عید اعلام شده بود، علیرغم گزارش های پراکنده در مورد خشونت ها، ادامه دارد. او گفته که “آتش بس یک اقدام عملیاتی پیچیده است که برای جلوگیری از بروز حوادث نیاز به هماهنگی چشمگیر و مداوم دارد. این تلاش ها ادامه خواهد یافت.”

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اخیراً سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به دویچه وله گفت که آتش بس تنها برای سه روز عید در نظر گرفته شده بود. به گفته او در مورد برقراری آتش بس دایمی در مذاکرات بین الافغانی صلح بحث می گردد.

رویدادهای پس از آتش بس

پس از پایان آتش بس از خشونت هایی گزارش شده است. پولیس افغانستان می گوید که در حملات هوایی در ولایت زابل، ۱۸ تن از مخالفان مسلح را کشته است. روز پنجشنبه منابع دولت افغانستان از کشته شدن هفت سرباز اردو به دست طالبان در ولایت پروان و هفت مامور پولیس در ولایت فراه خبر دادند. هرچند گروه طالبان مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، اما در هر دو ولایت نامبرده جنگجویان این گروه حضور دارند.

طالبان ۸۰ زندانی دولت را آزاد کردند

این حوادث در حالی صورت می گیرد که طالبان یک هیئت پنج نفری را برای نظارت از روند رهایی زندانیان این گره به کابل فرستاده اند. دولت افغانستان در واکنش به آتش بس سه روزه طالبان، دستور رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان را صادر کرد. از این میان ۱۰۰۰ نفر آنان در چند روز گذشته از بند آزاد شدند.

طالبان نیز روز پنجشنبه از رهایی ۸۰ تن از نیروهای امنیتی در ولایت های بغلان و کندز خبر دادند. سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر در تویترش نوشته است: « امروز در ولایت های بغلان و قندز ۸۰ تن عسکر و پولیس اداره کابل از زندان های امارت اسلامی رها شده و با دادن لباس و فی نفر ۵۰۰۰ افغانی به خانواده های شان فرستاده شدند.»

پیش از این دولت افغانستان و کمیسیون مستقل حقوق بشر خواستار تمدید آتش بس از سوی طالبان شده بودند. دولت افغانستان از طالبان خواسته بود که برای تسریع روند رهایی زندانیان و تدارک گفتگوهای بین الافغانی صلح، باید به آتش بس ادامه دهند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا