اقتصاد

تأثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا؛ عواید اداره هوانوردی ملکی ۴۰ میلیون دالر کاهش یافته است

محمدقاسم وفایی‌زاده، رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، می‌گوید که «تأثیرات منفی» ویروس کرونا بر سکتور هوانوردی ملکی گسترده بوده و پس از شیوع این ویروس در کشور، عواید این اداره حدود ۴۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

او این مطلب را روز دوشنبه، ۱۲ جوزا، در مراسم معرفی شماری از مقام‌های این اداره و رییس میدان هوایی کابل مطرح کرده است. در این مراسم، امان‌زیب انصاری به حیث معین پلان و پالیسی اداره هوانوردی ملکی و سیدعمر صبور به حیث رییس عمومی ریاست میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی معرفی شدند.

پروازهای خارجی از فضای افغانستان حدود دو ماه می‌شود که متوقف است و چنان‌که رییس اداره هوانوردی ملکی گفته است، توقف پروازهای داخلی و خارجی ناشی از شیوع ویروس کرونا، حدود ۴۰ میلیون دالر از عواید این اداره کاسته است.

رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی گفته است که پروازهای خارجی به‌ زودی تحت شرایط ویژه و با رعایت تمام موارد وقایه‌ای و طبی شروع می‌شود. به گفته او، برای شروع پروازهای داخلی هم برنامه منظم در هم‌آهنگی با وزارت صحت عامه ترتیب شده و به‌زودی پروازهای داخلی از سر گرفته می‌شود.

قاسم وفایی‌زاده از جانب دیگر تأکید کرد که ارایه خدمات معیاری در سکتور هوانوردی از مسوولیت‌های جدی اداره هوانوردی است و همه کارمندان این نهاد برای بهبود خدمات تلاش کنند.

رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی افزود تا زمانی که هوانوردی افغانستان از «فهرست سیاه» اتحادیه اروپا خارج نشود و تصدیق این سکتور از سوی «سازمان ایکاو» تأیید نشود، راه توسعه سکتور هوانوردی ملکی افغانستان بسته است.

او گفت: «موضوع سرتیفیکیشن میادین هوایی از موضوعات مهم و اساسی است و اگر تا آخر سال ۲۰۲۰ میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی که تقریباً بیش‌تر از ۷۰ فیصد عملیات هوانوردی افغانستان از این میدان صورت می‌گیرد، تأیید نشود، ممکن است که پروازهای بین‌المللی از این میدان محدود شود.»

محمدقاسم وفایی‌زاده هم‌چنان گفت بر اساس تفاهمی که با رییس جمهور غنی صورت گرفته است، بعد از این تمام نهادهای میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی تحت یک رهبری و سیستم فعالیت می‌کنند و گزارش‌ده به ریاست این میدان می‌باشند تا از فراهم شدن زمینه هر نوع سوءاستفاده و ناهم‌آهنگی‌ها جلوگیری شود.

وفایی‌زاده از جانب دیگر گفت که براساس فرمان ریاست جمهوری اداره هوانوردی ملکی به یک اداره مستقل بدل شده است. او استقلال این اداره را از خواست‌های اصلی نهادهای بین‌المللی هوانوردی عنوان کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا