شاهد

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ کیست؟

جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا پس از ماه‌ها گمانه زنی سرانجام اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور شرکت کند.

آقای بایدن در ویدیویی هشدار داد که “ارزش‌های اصلی ملت آمریکا … دمکراسی ما و هر چیزی که باعث شده آمریکا، آمریکا شود در معرض خطر قرار دارد.”

آقای بایدن ۷۶ ساله وارد مسابقه‌ای پر رقابت با هم حزبی‌هایش برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شده است.

 

جوزف (جو) بایدن در سال ۱۹۴۲ در ایالت پنسیلوانیا در یک خانواده کاتولیک ایرلندی تبار متولد شد در حالیکه پدرش، که او نیز جوزف نام داشت و پیشتر از درآمد قابل توجهی برخوردار بود، در این زمان با مشکلات مالی مواجه شده بود و در نتیجه اعضای خانواده ناگزیر برای چند سال در خانه جد مادری جوزف سکونت گزیدند.

پس از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آقای بایدن، خانواده به ویلیمنگتون، ایالت دلاوار، نقل مکان کردند و جو بایدن دوره دبیرستان را در این شهر به پایان رساند و وارد دانشگاه دلاوار شد.

پس از دریافت مدرک لیسانس در رشته تاریخ و علوم سیاسی از این دانشگاه، جو بایدن به دانشگاه معتبر سیراکیوز رفت و در سال ۱۹۶۸ موفق به اخذ درجه دکترا در رشته حقوق شد.

در حالیکه جنگ ویتنام همچنان ادامه داشت، ارتش آمریکا جو بایدن را برای نخستین بار در اوایل سال ۱۹۶۳ و برای آخرین بار در اوایل سال ۱۹۶۸ به خدمت نظام احضار کرد اما او به دلیل ابتلای به بیماری آسم در کودکی به خدمت اعزام نشد.

آقای بایدن گفته است که در این دوره از نهضت مخالف جنگ ویتنام حمایت نمی کرد اما دلیل آن را مسایل شخصی عنوان کرده است.

جو بایدن در سال ۱۹۶۰ کار وکالت حقوقی را در دلاوار آغاز کرد و همزمان وارد فعالیت های سیاسی شد.

پیروزی در انتخابات شوراهای محلی دلاوار در سال ۱۹۷۰ زمینه ساز راهیابی او به سنای ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ شد در حالیکه به تازگی به سن سی سالگی، یعنی حداقل سن برای عضویت در سنا، رسیده بود.

آقای بایدن از آن زمان تا کنون عضو مجلس سنای ایالات متحده از ایالت دلاوار بوده و پرسابقه ترین سناتور در تاریخ این ایالت محسوب می شود.

در این مدت، وی در کمیته های مختلف مجلس سنا عضویت داشته و در زمان انتخاب به معاونت ریاست جمهوری، رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس بوده است.

جو بایدن در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ داوطلب نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری بود اما از رقیبان خود شکست خورد.

جو بایدن در سال ۱۹۶۶ با نیلیا هانتر، دانشجوی دانشگاه سیراکیوز، ازدواج کرد و این زوج دو پسر و یک دختر دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا