اقتصاد

حکومت ۳۰۰ میلیون دالر را برای نیازمندان کشور کمک می‌کند.

عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزیر وزارت مالیه که امروز چهارشنبه به مجلس نماینده‌گان فراخوانده شده بود، گفت که حکومت با شماری از نهادهای جهانی تفاهم کرده‌است تا سه‌صد میلیون دالر به‌گونه پول نقد ویا بسته‌های موادغذایی به نیازمندان در کشور توزیع شود.

آقای ارغندیوال افزود: «جامعۀ جهانی، بانک جهانی با ما پذیرفته‌اند که بسته‌های دیگری را در اختیار مردم قرار می‌دهند که حدود سه‌صد میلیون دالر است که همین حالا ما همرای شان صحبت داریم و این را با ما موافقه کردند.»

حکومت پیش از این برنامه‌یی توزیع نان خشک را برای نیازمندان روی دست گرفته بود – برنامه‌یی که پس از در حدود یک ماه اکنون متوقف شده‌است.

حشمت‌الله غفوری، معین وزارت زراعت نیز که امروز به مجلس آمده بود، گفت که شانزده هزار ساختمان در ولایت‌های کشور ساخته خواهند شد که به این ترتیب برای در حدود ۲۵۰ هزار تن شغل ایجاد می‌شود: «حدوداً شانزده هزار ساختمان در سی و چهار ولایت ساخته می‌شود که هر ساختمان حداقل تا ده سال عمر خواهد داشت.»

کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان می‌گوید که بدلیل شیوع کرونا در کشور، در بودجۀ سال روان، ۴۸میلیارد افغانی کسر پیشبینی شده‌است.

محمد عظیم کبرزانی، دبیرکمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان بیان داشت: «۸۱۴ میلیون افغانی که به ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست‌‎جمهوری پیشنهاد گردیده بود، نظر به فیصلۀ جلسه مشترک کمیسیون‌های دایمی ولسی جرگه، از جمله ۷۵۰میلیون به وزارت صحت عامه انتقال یابد.»

مسؤولان حکومتی، خواهان تأیید تعدیلاتی در بودجه استند تا کسر بودجه رفع شود و نیز پول بیشتر برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده شود.

یکی از تعدیلاتی که در بودجه سال روان پیشنهاد شده‌است، گرفتن قرضه ۱۷میلیارد افغانی  بی تکتانه از صندوق بین‌المللی پول است، اما این تعدیلات به علت اختلاف‌هایی که میان مجلس سنا و مجلس نماینده‌گان به‌میان آمده‌اند، ازسوی شورای ملی تایید و یا رد نشده‌است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان بیان داشت: «بعد از تصمیم کمیسیون مشترک هر دو مجلس، تعدیل بودجه را جهت اخذ رأی تأیید یا رد به ولسی جرگه ارایه بدارند.»

در این میان، شماری از اعضای مجلس برخی از همکاران شان را به معامله با حکومت برای تأیید تعدیلات به‌میان آمده در بودجه متهم می‌سازند.

همایون شهیدزاده، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «دوستان دیگر تعهد داده‌اند که ما این را تصویب می‌کنیم و گفته‌اند که وکلا را بگذارید برای ما که این یک ظلم است.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا