اقتصاد

دانشمندان امریکایی دستگاه ارزان تنفس مصنوعی تولید کردند.

طرح و تولید دستگاه تهویه یا تنفس مصنوعی به طور معمول یک سال یا بیشتر طول کشیده و نسبتاً پرهزینه است، اما گروهی از دانشمندان و انجنیران در امریکا توانستند این دستگاه‌های حیاتی را در جریان یک ماه و با هزینۀ کم تولید کنند.

پس از همه‌گیری کروناویروس که سبب مشکلات شدید تنفسی در نزد بیماران می‌شود و سرازیر شدن سیلی از بیماران در شفاخانه‌ها در اکثر کشورهای جهان، کمبود دستگاه‌های تنفسی به شدت محسوس شد.

شرکت تکنالوژی بویس در ایالت نیویارک این دستگاه‌ها را تولید کرده است، ایالتی که محراق همه‌گیری کروناویروس در ایالات متحده است.

بل دی بلاسیو، شاروال نیویارک گفته است که تولید سه هزار پایه از این دستگاه‌ها را که هزینۀ آن ده میلیون دالر می‌شود، به شرکت بویس فرمایش داده است.

ارزش دستگاه‌های معمول تنفس مصنوعی یا تهویه حدود ۳۰ هزار دالر است، اما دستگاه جدید حدود پنج هزار دالر هزینه برداشته و توسط گروهی از افراد ساخته شده است که در گذشته تجربه تولید چنین وسیله‌ای را نداشته‌اند.

سکات کوهن، بنیانگذار شرکت نولب واقع در شهر بروکلن نیویارک که دست اندرکار تولید دستگاه جدید تهویه است، می‌گوید که پس از افزایش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در ایتالیا، یکی از کارمندان این شرکت به وی مفکورۀ تولید دستگاه تنفس مصنوعی را پیشنهاد کرد.

با آنکه به گفتۀ آقای کوهن این کار بسیار پیچیده به نظر می‌رسید، وی طرح دستگاه تهویه را پیدا کرد که ده سال پیش در انستیتوت تکنالوژی ماساچوستس روی آن کار شده بود و به کمک دانشمندان کار انکشاف دادن آن آغاز شد.

اما نخستین نسخه‌های آزمایشی دستگاه جدید تهویۀ نتیجۀ مثبت و قابل قبول را نمی‌داد.

مارسل باتا، رییس شرکت تن اکس باتا که در روند انکشاف و تولید دستگاه جدید تهویه دخیل است، از تلاش خستگی ناپذیر انجنیران و دانشمندان حکایت دارد.

باتا گفت: “ما در هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یک نمونه آزمایشی می‌ساختیم. هر گاهی که از ساختمان خارج می‌شدیم، خانه می‌رفتیم تا چهار ساعت بخوابیم و یا برای آزمایش دستگاه به شهر باستن می‌رفیتم. چیز این کار دیگر نمی‌کردیم.”

اگرچه منظور از ساختن دستگاه جدید تهویه، جاگزین کردن آن با دستگاه‌های سنتی تنفس مصنوعی نیست، اما در شرایطی که به این دستگاه‌ها نیاز مبرم وجود دارد می‌تواند به صفت گزینۀ موقتی به کار برده شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا