افغانستان

سفیر آمریکا به غنی و عبدالله: حکومت را شکل دهید و مذاکره را با طالبان آغاز کنید.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان از رهبران افغان خواسته است که هرچه زودتر حکومت را شکل داده و راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی هموار کنند.

آقای ویلسن روز یکشنبه «۲۹ سرطان» در تویتر نوشت: “رهبران کشور را ترغیب می‌کنیم که هرچه زودتر حکومت جدید را شکل دهند، شورای عالی مصالحۀ ملی را ایجاد کنند، تبادلۀ زندانیان را تکمیل کنند و به سمت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی حرکت کنند.”

آقای ویلسن در یک پیام دیگر تویتر نوشته است که مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر اند. او در ادامۀ این پیام نوشته است: “همین اکنون مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنید تا گفتگوها روی آتش‌بس دایمی و فراگیر آغاز شده بتواند.”

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ اسیر حکومت از قید طالبان، یکی از شرایط اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد؛ تبادلۀ زندانی به مثابۀ اقدامی برای ایجاد اعتماد، پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز پنداشته می‌شود.

اما به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان، تا کنون مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشده است. حکومت افغانستان تا اکنون ۴۱۹۹ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کرده است وطالبان نیز ادعا دارند که تاکنون ۷۵۰ نظامی افغان را از قید آزاد کرده اند؛ اما مقام‌های افغان گفته اند که در بین این افراد، غیرنظامیان نیز شامل اند.

شارژدافیر سفارت امریکا در کابل همچنین گفته است که با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و عبدرب الرسول سیاف، رهبر پیشین جهادی دیدار کرده و در مورد تطبیق توافقنامۀ ۱۷ می که به بن بست انتخاباتی میان رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله پایان داد، صحبت کرده است. حامد کرزی و آقای سیاف در حل کشیدگی پس از انتخابات میان آقای غنی و عبدالله عبدالله نقش عمده داشتند.

تفویض رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم، ایجاد شورای عالی مصالحۀ ملی به ریاست عبدالله عبدالله و تقسیم ۵۰ – ۵۰ کابینه میان آقای غنی و آقای عبدالله از نکات اساسی توافقنامه‌ای است که میان دو طرف امضا شده است، اما تا کنون کابینۀ حکومت افغانستان تکمیل نشده و اکثر وزارتخانه‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا