افغانستان

خلیلزاد: نیروهای آمریکایی مطابق به توافقنامه دوحه از پنج پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته نیروهای آمریکایی مطابق به توافقنامه صلح با گروه طالبان از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند و شمار نیروهای آمریکایی در این کشور کاهش قابل ملاحظه یافته است.

او امروز (سه شنبه ۲۴ سرطان) را نقطه عطف و کلیدی در توافق میان آمریکا و طالبان خوانده و گفته که ۱۳۵روز ذکر شده در توافقنامه آمریکا و طالبان به پایان رسیده است.

آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایی از این پایگاه هاه نام نبرده ولی شماری از رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که این پایگاه‌ها در ولایت ارزگان و هلمند در جنوب، پکتیکا در جنوب شرق و لغمان در شرق افغانستان موقعیت دارند.

همچنین مشخص نشده که آیا این پایگاه‌های به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده‌ شده یا هم تخریب شده‌اند.

قرار بود در این مدت پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی دولت رها شوند، مذاکرات بین الافغانی دهم مارس آغاز شود، خشونت‌ها کاهش یابد و نیروهای آمریکایی نیز کاهش یابند.

آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایش گفته، آمریکا تلاش کرده به تعهداتش در مرحله اول عمل کرده و از طرف‌های نیز خواسته تا برای رسیدن به صلح در افغانستان به تعهداتش عمل کنند.

دولت افغانستان طالبان را متهم کرده که برخلاف تعهدشان این گروه عامل افزایش خشونت‌ها بوده است. مقام‌های افغان گفته‌اند که حمله مرگبار روز گذشته در ولایت سمنگان که ۱۱ نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند، به انتظارش از این گروه خدشه وارد کرده است.

طالبان می‌گویند به تعهدات‌شان در توافقنامه عمل کرده اما نیروهای آمریکایی را به نقض این سند متهم کرده‌اند. در این مدت طالبان مسئولیت حمله‌ها و بمب گذاری‌ها را کمتر به عهده گرفته و به نیروهای خارجی نیز حمله نکرده‌اند ولی نیروهای آمریکا چند بار اعلام کردند که محل تجمع طالبان را بمباران کرده است.

در موافقنامه آمریکا و طالبان که دهم حوت سال گذشته امضا شد، آمده که طالبان باید ارتباط خود را با گروه‌هایی “هراس‌افکن” قطع کند ولی چندی قبل شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد که طالبان حمایت خود را از القاعده قطع نکرده و طالبان نیز این موضوع را رد کرد. روز گذشته مقام‌های محلی بدخشان گفته بودند که ده‌ها جنگجوی داعش و القاعده در کنار نیروهای طالبان می‌جنگند.

آقای خلیلزاد گفته که آمریکا در انتظار اجرایی شدن مرحله دوم موافقتنامه است و رویکرد آمریکا در این مرحله مبتنی بر شرایط خواهد بود. به گفته او رهایی زندانیان دو طرف، کاهش خشونت، عمل به تعهدات طالبان در مبارزه با هراس افکنی و آغاز پیشرفت در گفتکوهای بین‌الافغانی از موضوعاتی است که آمریکا به آن پافشاری خواهد کرد.

آقای خلیلزاد حمله طالبان را به ساختمان امنیت ملی در ولایت سمنگان که منجر به مرگ ۱۱ نفر و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شد، محکوم کرده و گفته که استفاده از یک خودرو حامل مواد انفجاری در مرکز ولایت غیرقابل قبول است و باعث تقویت کسانی خواهد شد که مخالف صلح بوده و “به ساز مخالفان صلح می‌رقصد.”

او با اشاره به افزایش سطح خشونت‌ها، بخصوص در روزها و هفته‌های اخیر از تمام طرف‌ها خواسته که خشونت را کاهش دهند.

او گفته که حمله انتحاری طالبان به مرکز شهر ایبک ولایت سمنگان، مخالف تعهد این گروه به کاهش خشونت‌ها تا رسیدن به آتش بس دایمی در افغانستان است.

گروه طالبان گفته این حمله دیروز در واکنش به عملیات‌های نیروهای افغان در شمال این کشور بوده است. این گروه با نشر اعلامیه‌ای از عملی شدن تعهدات آمریکا استقبال کرده، اما در عین حال گفته که آمریکا در مواردی توافقنامه را نقض کرده است. طالبان از تاخیر در رهایی زندانیان که مذاکرات بین الافغانی را به تعویق انداخته، ابراز تاسف کرده و گفته حذف نام‌های سران این گروه از فهرست سیاه حل نشده باقی مانده است.

شورای امنیت ملی افغانستان در اول سرطان اعلام کرد که طالبان در هفته گذشته با انجام ۴۲۲ عملیات نظامی در ۳۲ ولایت این کشور خونینبارترین هفته را در ۱۹ سال گذشته رقم زدهاند. طالبان کشته شدن این تعداد سرباز را رد کرده و آنرا “تبلیغات دولت” خواندهاند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا